T-34-85, Production in Omsk (Factory №174), Autumn 1944.
T-34-85 第174工場(オムスク工場)1944年秋生産型

 オムスクでのT-34-85の生産は1944年6月に始まったとされています。
 しかし、オムスク生産車は最初から砲塔後部に荷物取り付け金具があること、車体前面に予備キャタピラを設置していること、第63親衛戦車旅団の出発式で周囲の兵がパパーハを被っていることから考えると、最初の生産車がロールアウトしたのは1944年秋と思われます。
(第63親衛戦車旅団は新鋭のT-44を装備して訓練していましたが、1944年秋に174工場のT-34に装備替えとなったうえで戦線に投入されました。) 。
It says that the production of T-34-85 in Omsk was started from June 1944.
But I think that the first T-34-85 of №174 was rolled out in autumn 1944. Because all tanks of №174 have six metal fittings for luggage on the rear of the turret, and exrta tracks on the front armour. These were installed from autumn in №183 and №112. Moreover, in a depaturing seremony of 63rd guards tank brigade, soldiers are wearing ushanka.
(63rd guards tank brigade had been equipped with T-44 new tank and was training, but the tank was changed into T-34-85 of №174, and the brigade was transfered into the battle.)

砲塔 Turret;

(183工場と違う点)
・174工場1944年生産型の独特の砲塔。溶接線が段違い型になっており、両側面の平たい「切り落とし」部分もない。
・砲塔天板は183工場よりも前方に長く、ペリスコープの前にスペースがある。
・コマンダーキューポラの上辺は他工場ほど丸みが大きくなく、寸胴式に近い。また、右側に板が溶接されている。コマンダーハッチが2枚式の点は同じ。
・ピストルポート周囲の盛り上がりはなく、ピストルポートの蓋は丸みのない平面状となっている。
・主砲防盾に183工場のような、上下2条の水平の深い溝がない。かなり浅い溝、もしくは段になっている程度で、場合によってはほとんど溝がない。主砲がS-53であり、防盾の主砲基部が左右に膨らんでいる点は同じ。
・主砲防盾の上の薄板は平坦無地でボルト止め。ボルトは8個。
(Differences from №183)
· The original shaped turret of №174 factory in this period. This turret is similar to №183 at agrance. But horizonal welded line close to the front on the turret side is uneven parallel. And both of the turret side is not cut down and is not flatten.
· The top panel of the turret is longer than №183, and there is a space in front of the periscopes.
· Different from other factories, the top of the commandor's tower is not such a rounded. And a small plate is added on the right side of the tower. The hatch is 2-pieced type.
· There is no bulge around the pistol port. Different from other factories, the surface of the cap of the pistol port is flat. (In other factories, it is roundy.)
· The original gun mantlet of №174 factory for S-53 gun in this period. Differnt from №183, this has no deep horizonal groove. But there are very shallow grooves or differences in grade. Because a main gun is S-53 type, a base of the gun mantlet has bulges on the left and right sides.
· A flat cover upper the gun mantlet has no press lines and is fixed by 8 bolts. Different from №112 or №183.
(183工場と同じ点)
・砲塔上のペリスコープは左右ともにMk4。
・砲塔側面のピストルポート上のバイザーは右側面のみあり。
・砲塔後部の手すりは低い位置にある。その上に荷物取り付け金具(コの字型6個)が設置されているため。
(Same points as №183)
· Periscopes on the left and right top are both Mk.4 type.
· There is a visor upper the pistol port only on the right side of the turret.
· A handrail on the rear of the turret is lower than left/right handrails. And six metal fittings for luggage are equipped.

車体 Hull;

(183工場と違う点) ・後上面装甲と後下面装甲を繋ぐヒンジは大きめのものが2か所。112工場とは違う金具で、ボルトは金具をよけるように取り付けられている。タミヤの間違いキットと違い、ヒンジに合わせて周りの装甲板の木口が削られておらず窪んでいない。
・生産全車にシングルタイプの手すりあり。位置は側面(右3つ、左4つ)とエンジンデッキ上だが、側面のものは183工場や112工場とは位置が異なっている。174工場最大の特徴。
・左側面にノコギリを装備しているが、183工場や112工場よりかなり前よりに装備。
・車体前面に予備キャタピラが装備されている。
(Differences from №183)
· There are two large hinges between the rear upper panel and the rear under panel. This hinge is different from №112. And different from №112, this hinge is fixed avoiding bolts. Armour around hinges is not dented like as Tamiya's error kit. The edge of armour is straight.
· There are three handrails on the right side and four handrails on the left side. And two handrails on the engine deck. But the position of handrails on the both side hull is different from №112 nor №183. This is an important identification point.
· There is a saw on the left hull side. But different from №183 or №112, the position is more front.
· Exrta tracks were equipped on the front armour.
(183工場と同じ点)
・車体前縁はゆるい角型。前縁の両端に小さな四角い金具あり。T-34-85標準的な型式。
・車体銃前の跳弾板なし。T-34-85標準的な型式。
・操縦手ハッチ前と砲塔周囲に小型の跳弾板あり。T-34-85標準的な型式。
・車体機銃の防盾は従来のT-34と同じもの。
・筒型燃料タンクを3つ装備。取り付けステーと取り付け方法は112工場やT-34-76とは大幅に違う。183工場と同じもの。(戦後標準型のもの。)
・ラジエター上面カバーとエンジン上面パネルを繋ぐ蝶番は他工場と同じ3か所。
・ラジエター上面カバーと車体後上面パネルを繋ぐ蝶番は幅広のものが2か所。蝶番の管は5+5の10個。
・トランスミッションハッチの上に小さな取っ手あり。183工場と同じ大きさのもの。
・砲身クリーニングロッド箱の取っ手は標準的な┐_┌型。
・右フェンダー後部に工具箱あり。
・左前部フェンダー上にU字型シャックル装備。他工場でも標準的なもの。
・前部フェンダーは丸型で、補強の打ち出し線はフェンダー下端まで続いている。
・後部フェンダーに補強用の打出し線あり。(戦時中の写真では大変判別しにくいが、T-34、T-34-85ともすべてあります。)
・車体にアンテナポストはない。
・車体後部に発煙装置を装備している。
(Same points as №183)
· The front edge is the dull square type same as standard T-34-85. There are two tiny square metal fittings on the front edge.
· There is no ricochet bar in front of the hull machine gun.
· There are ricochet bars in front of the driver's hatch and around the turret. These are standard type same as other T-34-85.
· The shield of the hull machine gun is the same as conventional T-34.
· Three fuel drums are equipped. The mounting stay is the same as №183 type. It is not same as №112 nor SU guns nor T-34-76. (This stay became a standard in post-war era in other factories.)
· Three hinges between the radiator grill and the engine deck.
· Two wide hinges between the upper rear panel and the upper grill. The hinge has ten sylinders. (5+5=10)
· There is a tiny handrail on the transmission hatch between exhaust pipes. Same as №183.
· Handles of the box of a barrel cleaning rod is a standard "┐_┌" shape.
· There is a tool box on the right fender.
· There are two "U" shackles on the left fender .
· Front fender is a rounded type. A press line is extended at the end of the lower edge.
· There is a reinforcing line on the rear fender. (It is very hard to see this line in photos in WWII, but all T-34s and T-34-85s have this line.)
· There is no antenna post on the hull.
· Smoke generators are equipped on the rear panel.

足回り Undercarriage; 112工場後期型と同じ。Same as №112 Late type.

・履帯は狭軌500mm幅の、ワッフル模様のもの。T-34-85標準的なもの。
・起動輪はスポークが6本あり、穴の周りに盛り上がりがある全鋼製。履帯と噛み合う6か所の部品を締めるボルトが飛び出ているもの。T-34-85標準的なもの。
・誘導輪は10枚のリブがすべて長いもので、10個の穴の周りに盛り上がりがあるもの。ハブキャップボルトは10個。T-34-85標準的なもの。
・転輪はプレス式1944年型。(プレス式1943年型のゴム縁の穴も溝もないもの。)
· Tracks; Narrow 500mm waffle pattern tracks. Standard type for T-34 or T-34-85.
· Drive wheels; Full steel late type. It has six holes with rimmed edge around the holes. It has six tall bolts. This wheel is not same as T-34-76 of №183. Same as T-34-76 of №112 1943. This wheel is a standard type as T-34-85.
· Idler wheels; Full steel last type with ten long ribs. It has ten holes with rimmed edge around the holes. This wheel is not same as T-34-76 of №183. Same as T-34-76 of №112 1943. This wheel is a standard type as T-34-85.
· Road wheels: All 1944 dish type. (This is basically same as the 1940 dish type, but a inner ring was omitted. And both grooves and holes on the rubber tyre were omitted.)



<使用キット Kits>
砲塔 Turret:Tamiya(改造 modified)
車体 Hull:Dragon(改造 modified)
転輪 Road Wheels:Dragon
誘導輪 Idler: Dragon
起動輪 Drive: Tamiya
履帯 Tracks:Dragon

Road wheel



Drive wheel



Idler wheel



Track



Metal fittings of hull sides




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