T-34, Production in Factory №183 (UTZ), spring 1942, pre-production experiment type of hexagonal turret
T-34 183工場(ウラル戦車工場)1942年春生産型(六角砲塔 先行生産型)
背の低い、いわゆる「ピロシキ型砲塔」を改め、「六角型砲塔」になりました。
「六角砲塔ラミネート型」と言われる、砲塔の側面に溶接か鋳造か、何らかの跡が見られるタイプです。
車体は改良が模索されていた時期のため、細部の異なるものが多いです。ただし、前型式と全く同じ車体に新型砲塔を載せたものは存在しません。
T-34, Production in Factory №183 (UTZ), spring 1942, pre-production experiment type of hexagonal turret.
The low "pirozhki" turret was changed into tall "hexagonal" turret. The first model was a "laminated" type. It has some unique lines (Welded? Casting line?) surface the turret.
Hulls have many variations. But there is no tank which has a same hull as the previous model.
*この作例は、1990年ごろに説明書どおり作って塗装完成させたものを、2019年、塗装を落として改造したものなので、非常に汚らしい表面になっています。
This model was built and painted by me in my school (univ.) days around 1990. In 2019, I removed the paint and modified. So the surface of the model is very bad.
砲塔 Turret;
・六角砲塔ラミネート型
・主砲駐退機カバーは下面も丸みのない角型のものに変わった。
・砲塔上のペリスコープはPT-4-7型1基。
・側面バイザーはスリットのみ。後のものと違い、縁取りはない。
・ベンチレーターは足が6本。後の、足が4本のものと大きさは同じ。
・ピストルポートは後面に1つ。
・手すりなし。
· Hexagonal turret "laminate" type.
· Under part of the gun mantlet was changed into an angled type.
· A periscope on the turret is PT-4-7 type.
· Side visors are only a simple slit. Not trimmed. Different from a later model.
· A ventilator on the turret has six legs. Not four legs. Different from a later model.
· A pistol port is only on the rear.
· No handrail.
車体 Hull;
初期型・後期型共通事項
・操縦手ハッチは装甲バイザー2つのものだが、基部がシンプルになった。(後のT-34-85まで続く標準的な形になった。)
・いずれの場合も前照灯は装備されていない。
・ラジエーター上面カバーは前型式同様、4か所を小さな金具で留める方式。後の蝶番で留める様式ではない。
・ラジエーター上面カバーと前方のエンジン室上面構造物との接合蝶番は4か所のままと思われる。
・後上面パネルのボルトは排気管カバーも含めすべて平頭の六角。
・車体後上面パネルと後下面パネルの結合ヒンジは3つで、この部分の装甲はタミヤのように削られておらず、一直線。
・後面の排気管の間のハッチは円形に変わった。小さな取っ手つき。(後のT-34-85まで続く標準的な形、大きさになった。)
・後上面パネルの両脇ボルトは4個になった。
・後部下面のギヤカバーはエッジの立っていない、丸みを帯びた標準的なもの。
・車体側面の燃料タンク取り付け金具は全て廃止。
・ジャッキ台の装備も廃止。
・右フェンダー上の装備品は前からグローサー金具3セット(2か所×3セット=6)、工具箱、予備キャタピラ。
・左フェンダー上の装備品は前からU字型牽引具2つ、砲身クリーニングロッド入れ(背の低いもの)、予備キャタピラ。
・前部フェンダーはSTZと同様の、垂直部分と水平部分の境にエッジのあるもの。左右フェンダーとも、外側に補強用の一筋の打出し線あり。両フェンダーの前端外側は、尖っておらず丸くなっている。
・後部フェンダーに補強用の打出し線あり。(戦時中の写真では大変判別しにくいが、T-34、T-34-85ともすべてあります。)
・エンジンルーバーは横ルーバー型。(T-34-85と同じもの。)
・前部牽引具はγ字型フックの初期型でボルト止めのうえ溶接。後部牽引具はJ字型でボルト止めのうえ溶接。
・車体機銃のマウントは下部の直線なO型。(蒲鉾型)防盾は未装備。
・エンジン室上面構造物が、標準的な型押しでなく溶接で箱組みされているものもある。(エッジが目立つ。) Common features of early and late type
· The driver's hatch has two armored visors. The base was changed into simple style. (same as T-34-85.)
· A headlight was not equipped in any case.
· The rear upper ridiator grill is fixed by the same four tiny metal fittings as the previous model. Not as a later model with two wide hinges.
· Four hinges between the radiator grill and the upper engine deck.
· All bolts on the rear panel including the exhaust pipe cover are flat hexagonal bolts.
· Three hinges between the upper rear panel and the under rear panel. Armour around hinges is not dented like Tamiya's error kit. Edge of armour is straight.
· A square transmission hatch between exhaust pipes was changed into round type with a tiny handle.(same as T-34-85.)
· There are four bolts on the side line of the upper rear panel.
· Gear covers on the under rear panel are standard rounded type. Not edged type.
· All metal fittings for external fuel box were discontinued.
· A jack base box was discontinued.
· Tools on the right fender are three sets of five grousers, a tool box and extra tracks.
· Tools on the left fender are two "U" shackles, a large box (for a gun barrel cleaner) and extra tracks. No metal fittings for grousers.
· Front fenders are simple and standard length. Folding line between horizonal part and vertical part has sharp edged as STZ. There is a line on the outside of each fender. Front outside edge of fender is rounded, not pointed.
· There is a reinforcing line on the rear fender. (It is very hard to see this line in photos in WWII, but all T-34s and T-34-85s have this line.)
· Horizonal fin type engine grills. (Same as T-34-85)
· Front towing devices are shape of "γ". They are bolted and welded. Rear towing devices are shape of "J". They are bolted and welded.
· The hull machine gun mount ring is "D" shape 90°rotated to the left. No shield.
· Some vehicle has a square cutting type engine deck.
初期型の特徴 Ealry type features
・前面に増加装甲板を取り付けた車両がある。前縁のリベット部分を避けるようにカットされている。
・アンテナポストは撤去され四角い板で塞がれている。
・車体前縁は従来どおりリベット止め。
· Some vehicles are equipped with an additional armour on the front. The armour is cutted to avoid bolts and towing devices.
· An antenna post was removed and was sealed with a square plate.
· The front edge remains of bolted. Not welded.
後期型の特徴 Late type features
・増加装甲なし。
・アンテナポストは始めからなし。
・車体前縁は溶接に変わった。
・左右フェンダー後部の予備履帯の留め具がなくなり、ただ置いているだけのよう。
· No additional armour on the front.
· An antenna post is not exist from the beginning.
· The bolted front edge was changed into welded.
· Bolts for extra tracks on both fenders were discontinued. It seems that extra tracks are simply put, are not fixed.
足回り Undercarriage;
初期型 Early type(すべて前型式から変更なし)
・履帯は550mm幅の、41~42年に多く使われた形式。
・起動輪は全鋼製の183工場独特のもの。穴の周りの盛り上がりがなく、6つのボルト(リベット)が三角錐のもの。
・誘導輪は全鋼製の最初期型。スポーク部分が長短交互になっており、目抜き穴は正円形、ハブキャップボルトが5つのもの。
・転輪はプレス式1940年型に、幅の狭いゴムタイヤを履かせたもの。ただし走行時負担のかかる第1転輪のみ、従来と同じ幅のゴムタイヤを装着している。従来型のゴムタイヤは穴数42、幅の狭いゴムタイヤは穴数40。これはBT-7と同じもの。
(All are unchanged from the previous model.)
Tracks; 550mm, model 1941-1942 early standard tracks.
Drive wheels; Full steel early type of №183. It has six holes without rimmed edge around the holes. It has six low conical bolts.
Idler wheels; Full steel early type of No.183. Five long ribs and five short ribs alternately. Holes are perfect circle. Five bolts on the hub cap. (Not ten bolts.)
Road wheels; First road wheel - model 1940 dish with standard width rubber tyre.
2nd, 3rd, 4th, 5th road wheels - model 1940 dish with narrow rubber tyre. This narrow rubber tyre has 40 holes and grooves. This is the same as a BT-7 tyre. (Standard width rubber tyre of T-34 has 42 holes and grooves.)
後期型 Late type
(初期型との変更点)
・履帯は狭軌500mm幅の、V字模様の初期型。
・第2~5転輪は1942年型鋳造ホイール(長リブ6本、短リブ6本、外周に12個の大きな肉抜き穴あり。43年型と違い内周に小さな穴はない。)に、幅の狭いゴムタイヤを組み合わせたもの。幅の狭いゴムタイヤの溝と穴は40。これはBT-7と同じもの。
(変更のない点)
・第1転輪はプレス式1940年型に標準幅のゴムタイヤを履かせたもの。
・起動輪は全鋼製の183工場独特のもの。穴の周りの盛り上がりがなく、6つのボルト(リベット)が三角錐のもの。
・誘導輪は全鋼製の最初期型。スポーク部分が長短交互になっており、目抜き穴は正円形、ハブキャップボルトが5つのもの。
(Changed from early type)
Tracks; Narrow 500mm early "V" pattern tracks.
2nd, 3rd, 4th, 5th road wheels; Model 1942 casting "Half spider wheel" with a narrow rubber tyre. (It has 12 large lightening holes around the outer edge of the rim, no smaller lightening holes closer to the hub. 6 long ribs and 6 short ribs alternately. The narrow rubber tyre has 40 holes and grooves. This is the same as a BT-7 tyre.)
(Unchanged from early type)
1st wheel; Model 1940 dish with standard width rubber tyre.
Drive wheels; Full steel early type of №183. It has six holes without rimmed edge around the holes. It has six low conical bolts.
Idler wheels; Full steel early type of No.183. Five long ribs and five short ribs alternately. Holes are perfect circle. Five bolts on the hub cap. (Not ten bolts.)