T-34, Production in Factory №183 (UTZ), spring 1942,
pre-production experiment type of hexagonal turret
T-34 183工場(ウラル戦車工場)1942年春生産型(六角砲塔 先行生産型)

 背の低い、いわゆる「ピロシキ型砲塔」を改め、「六角型砲塔」になりました。
「六角砲塔ラミネート型」と言われる、砲塔の側面に溶接か鋳造か、何らかの跡が見られるタイプです。
車体は改良が模索されていた時期のため、細部の異なるものが多いです。ただし、前型式と全く同じ車体に新型砲塔を載せたものは存在しません。
T-34, Production in Factory №183 (UTZ), spring 1942, pre-production experiment type of hexagonal turret.
The low "pirozhki" turret was changed into tall "hexagonal" turret. The first model was a "laminated" type. It has some unique lines (Welded? Casting line?) surface the turret.
Hulls have many variations. But there is no tank which has a same hull as the previous model.



*この作例は、1990年ごろに説明書どおり作って塗装完成させたものを、2019年、塗装を落として改造したものなので、非常に汚らしい表面になっています。
This model was built and painted by me in my school (univ.) days around 1990. In 2019, I removed the paint and modified. So the surface of the model is very bad.

砲塔 Turret;

・六角砲塔ラミネート型
・主砲駐退機カバーは下面も丸みのない角型のものに変わった。
・砲塔上のペリスコープはPT-4-7型1基。
・側面バイザーはスリットのみ。後のものと違い、縁取りはない。
・ベンチレーターは足が6本。後の、足が4本のものと大きさは同じ。
・ピストルポートは後面に1つ。
・手すりなし。
· Hexagonal turret "laminate" type.
· Under part of the gun mantlet was changed into an angled type.
· A periscope on the turret is PT-4-7 type.
· Side visors are only a simple slit. Not trimmed. Different from a later model.
· A ventilator on the turret has six legs. Not four legs. Different from a later model.
· A pistol port is only on the rear.
· No handrail.

車体 Hull;

初期型・後期型共通事項
・操縦手ハッチは装甲バイザー2つのものだが、基部がシンプルになった。(後のT-34-85まで続く標準的な形になった。)
・いずれの場合も前照灯は装備されていない。
・ラジエーター上面カバーは前型式同様、4か所を小さな金具で留める方式。後の蝶番で留める様式ではない。
・ラジエーター上面カバーと前方のエンジン室上面構造物との接合蝶番は4か所のままと思われる。
・後上面パネルのボルトは排気管カバーも含めすべて平頭の六角。
・車体後上面パネルと後下面パネルの結合ヒンジは3つで、この部分の装甲はタミヤのように削られておらず、一直線。
・後面の排気管の間のハッチは円形に変わった。小さな取っ手つき。(後のT-34-85まで続く標準的な形、大きさになった。)
・後上面パネルの両脇ボルトは4個になった。
・後部下面のギヤカバーはエッジの立っていない、丸みを帯びた標準的なもの。
・車体側面の燃料タンク取り付け金具は全て廃止。
・ジャッキ台の装備も廃止。
・右フェンダー上の装備品は前からグローサー金具3セット(2か所×3セット=6)、工具箱、予備キャタピラ。
・左フェンダー上の装備品は前からU字型牽引具2つ、砲身クリーニングロッド入れ(背の低いもの)、予備キャタピラ。
・前部フェンダーはSTZと同様の、垂直部分と水平部分の境にエッジのあるもの。左右フェンダーとも、外側に補強用の一筋の打出し線あり。両フェンダーの前端外側は、尖っておらず丸くなっている。
・後部フェンダーに補強用の打出し線あり。(戦時中の写真では大変判別しにくいが、T-34、T-34-85ともすべてあります。)
・エンジンルーバーは横ルーバー型。(T-34-85と同じもの。)
・前部牽引具はγ字型フックの初期型でボルト止めのうえ溶接。後部牽引具はJ字型でボルト止めのうえ溶接。
・車体機銃のマウントは下部の直線なO型。(蒲鉾型)防盾は未装備。
・エンジン室上面構造物が、標準的な型押しでなく溶接で箱組みされているものもある。(エッジが目立つ。)
Common features of early and late type
· The driver's hatch has two armored visors. The base was changed into simple style. (same as T-34-85.)
· A headlight was not equipped in any case.
· The rear upper ridiator grill is fixed by the same four tiny metal fittings as the previous model. Not as a later model with two wide hinges.
· Four hinges between the radiator grill and the upper engine deck.
· All bolts on the rear panel including the exhaust pipe cover are flat hexagonal bolts.
· Three hinges between the upper rear panel and the under rear panel. Armour around hinges is not dented like Tamiya's error kit. Edge of armour is straight.
· A square transmission hatch between exhaust pipes was changed into round type with a tiny handle.(same as T-34-85.)
· There are four bolts on the side line of the upper rear panel.
· Gear covers on the under rear panel are standard rounded type. Not edged type.
· All metal fittings for external fuel box were discontinued.
· A jack base box was discontinued.
· Tools on the right fender are three sets of five grousers, a tool box and extra tracks.
· Tools on the left fender are two "U" shackles, a large box (for a gun barrel cleaner) and extra tracks. No metal fittings for grousers.
· Front fenders are simple and standard length. Folding line between horizonal part and vertical part has sharp edged as STZ. There is a line on the outside of each fender. Front outside edge of fender is rounded, not pointed.
· There is a reinforcing line on the rear fender. (It is very hard to see this line in photos in WWII, but all T-34s and T-34-85s have this line.)
· Horizonal fin type engine grills. (Same as T-34-85)
· Front towing devices are shape of "γ". They are bolted and welded. Rear towing devices are shape of "J". They are bolted and welded.
· The hull machine gun mount ring is "D" shape 90°rotated to the left. No shield.
· Some vehicle has a square cutting type engine deck.

初期型の特徴 Ealry type features
・前面に増加装甲板を取り付けた車両がある。前縁のリベット部分を避けるようにカットされている。
・アンテナポストは撤去され四角い板で塞がれている。
・車体前縁は従来どおりリベット止め。
· Some vehicles are equipped with an additional armour on the front. The armour is cutted to avoid bolts and towing devices.
· An antenna post was removed and was sealed with a square plate.
· The front edge remains of bolted. Not welded.

後期型の特徴 Late type features
・増加装甲なし。
・アンテナポストは始めからなし。
・車体前縁は溶接に変わった。
・左右フェンダー後部の予備履帯の留め具がなくなり、ただ置いているだけのよう。
· No additional armour on the front.
· An antenna post is not exist from the beginning.
· The bolted front edge was changed into welded.
· Bolts for extra tracks on both fenders were discontinued. It seems that extra tracks are simply put, are not fixed.

足回り Undercarriage;

初期型 Early type(すべて前型式から変更なし)
・履帯は550mm幅の、41~42年に多く使われた形式。
・起動輪は全鋼製の183工場独特のもの。穴の周りの盛り上がりがなく、6つのボルト(リベット)が三角錐のもの。
・誘導輪は全鋼製の最初期型。スポーク部分が長短交互になっており、目抜き穴は正円形、ハブキャップボルトが5つのもの。
・転輪はプレス式1940年型に、幅の狭いゴムタイヤを履かせたもの。ただし走行時負担のかかる第1転輪のみ、従来と同じ幅のゴムタイヤを装着している。従来型のゴムタイヤは穴数42、幅の狭いゴムタイヤは穴数40。これはBT-7と同じもの。
(All are unchanged from the previous model.)
Tracks; 550mm, model 1941-1942 early standard tracks.
Drive wheels; Full steel early type of №183. It has six holes without rimmed edge around the holes. It has six low conical bolts.
Idler wheels; Full steel early type of No.183. Five long ribs and five short ribs alternately. Holes are perfect circle. Five bolts on the hub cap. (Not ten bolts.)
Road wheels; First road wheel - model 1940 dish with standard width rubber tyre.
2nd, 3rd, 4th, 5th road wheels - model 1940 dish with narrow rubber tyre. This narrow rubber tyre has 40 holes and grooves. This is the same as a BT-7 tyre. (Standard width rubber tyre of T-34 has 42 holes and grooves.)

後期型 Late type
(初期型との変更点)
・履帯は狭軌500mm幅の、V字模様の初期型。
・第2~5転輪は1942年型鋳造ホイール(長リブ6本、短リブ6本、外周に12個の大きな肉抜き穴あり。43年型と違い内周に小さな穴はない。)に、幅の狭いゴムタイヤを組み合わせたもの。幅の狭いゴムタイヤの溝と穴は40。これはBT-7と同じもの。
(変更のない点)
・第1転輪はプレス式1940年型に標準幅のゴムタイヤを履かせたもの。
・起動輪は全鋼製の183工場独特のもの。穴の周りの盛り上がりがなく、6つのボルト(リベット)が三角錐のもの。
・誘導輪は全鋼製の最初期型。スポーク部分が長短交互になっており、目抜き穴は正円形、ハブキャップボルトが5つのもの。
(Changed from early type)
Tracks; Narrow 500mm early "V" pattern tracks.
2nd, 3rd, 4th, 5th road wheels; Model 1942 casting "Half spider wheel" with a narrow rubber tyre. (It has 12 large lightening holes around the outer edge of the rim, no smaller lightening holes closer to the hub. 6 long ribs and 6 short ribs alternately. The narrow rubber tyre has 40 holes and grooves. This is the same as a BT-7 tyre.)
(Unchanged from early type)
1st wheel; Model 1940 dish with standard width rubber tyre.
Drive wheels; Full steel early type of №183. It has six holes without rimmed edge around the holes. It has six low conical bolts.
Idler wheels; Full steel early type of No.183. Five long ribs and five short ribs alternately. Holes are perfect circle. Five bolts on the hub cap. (Not ten bolts.)


<使用キット Kits>
砲塔 Turret:Tamiya (改造 modified)
車体 Hull:Tamiya (改造 modified)
転輪 Road Wheels:Miniarm
誘導輪 Idler: Tamiya (改造 modified)
起動輪 Drive: Tamiya
履帯 Tracks:Dragon

Road wheel (Early model)



Drive wheel (Early model)



Idler wheel (Early model)



Track (Early model)




Road wheel (Late model)



Drive wheel (Late model)



Idler wheel (Late model)



Track (Late model)



Metal fittings of hull sides





Infantry; Verlinden, Tankist;Tamiya(Body)+Hornet(Head)+ТАНК(Cap)

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