T-34, Production in Factory №183 (KhPZ), August - Septembre 1941
T-34 183工場(ハリコフ機関車工場)1941年8月~9月生産型

 基本的には前型式と同じものです。縦置き型燃料タンクが廃止されたり、フェンダー上の装備品の位置が変わったりしたので、分かりやすくするため前型式と分けてみました。
 溶接砲塔は、この型式の後期から簡易型シェルに変わりました。

This type is basically same as the previous model.
Metal fittings for an external fuel box (standing setting type) were discontinued, and the position of tools was changed. In order to easy to identify, I tried separating this model from the previous model.
Welded turret was changed into simplified shell type 1941 from the late model.



砲塔 Turret;

(変更点)
・溶接製砲塔と鋳造製砲塔の両方が存在する。溶接製砲塔は初期型は1940年型シェル、後期型は1941年簡易型シェル。鋳造製砲塔は1940年型シェル。
・後面のボルトは溶接1940年型は6つ、溶接1941年簡易型は8つ。鋳造型は6つ。
(Changed)
· Welded turret and cast turret, there are both. The welded turret is a type 1940 shell in the early model, and a type 1941 simplified shell in the late model. The casted turret shell is still model 1940.
· Bolts on the rear panel are six for the 1940 welded turret, eight for the 1941 simplified welded turret, and six for the casted turret.
(以下変更なし)
・駐退機カバーのボルト、後面パネルのボルトもすべて円錐形。
・ペリスコープはPT-4-7型2基。右ペリスコープを装着せず、丸板で塞いだものも少数見られる。
・ハッチ上面の膨らみ方は左側が大きく膨らんだもの。視察装置跡の穴は最初からないもの。
(Unchanged)
· All bolts on the gun mantlet and on the rear panel are conical. Not flat hexagonal bolts.
· Two periscopes standardly. Both are model PT-4-7. Some tanks have only left periscope and right hole is sealed with a round plate.
· The top hatch has a round bulge to the left. The hole for the old inspection equipment is nothing from the beginning.

車体 Hull;

(前型式からの変更点)
・エンジンルーバーは横型ルーバーになった。(T-34-85まで続く標準的なもの。)
・側面の燃料タンクは縦置き型金具は廃止され、左舷は平置き型金具が3組、右舷は平置き型金具が2組装備された。
・車体後面パネルの排気管の上方に移動していたシャベル装着金具は廃止された。
・ジャッキ台は1つのみとなり、右舷の後ろの方に移動した。
・右フェンダー上の装備品は前からグローサー5枚3セット、ジャッキ1つ、工具箱(左フェンダーから移設)、予備キャタピラ。
・左フェンダー上の装備品は前からU字型牽引具2つ(右フェンダーから移設)、砲身クリーニングロッド入れ(背の低いもの)、燃料タンクラック留具4本、予備キャタピラ。グローサー取り付け金具はすでに廃止されている。
・前部フェンダーは前端外側の尖った短いものと、従来型の分割のないシンプルなもの(前端外側は尖っておらず、丸くなっているもの。)とが見られる。左右フェンダーとも、外側に補強用の一筋の打出し線あり。フェンダーの垂直部分と水平部分の境は、エッジのない丸型。

(Changed)
· Engine grills were changed into horizonal fin type. (Same as T-34-85)
· Metal fittings for an external fuel box (standing setting type) were discontinued. And three set of metal fittings for an external fuel box (flat setting type) were installed on the left side, and two set of them were installed on the right side.
· Metal fittings for two shovels were discontinued.
· Two jack base boxes on both rear fenders were discontinued. Only one jack base box moved on the right side rear.
· Tools on the right fender are three sets of five grousers, one jack, a tool box (moved from left fender) and extra tracks.
· Tools on the left fender are two "U" shackles (moved from right fender), a lower large box (for a gun barrel cleaner), four metal fittings for fuel boxes and extra tracks. Two sets of five grousers and their metal fittings were already discontinued in the previous model.
· We can see two versions of front fender. A short type and a standard length type. Front outside edge of a short fender is pointed. front outside edge of a standard length fender is rounded. There is a line on the outside of each fender. Folding line between horizonal part and vertical part is rounded, not sharp edged.
(以下変更なし)
・車体前縁は従来どおりリベット止め。溶接せず。
・前部牽引具はγ字型フックの初期型でリベット止めのうえ溶接。後部牽引具はJ字型でリベット止めのうえ溶接。
・前照灯は前面左1基のみ。右前照灯は基部も始めからないが、その後ろの突起物(コネクター?)は残っている。
・車体機銃のマウントリングは逆U字型で、装甲の下部溶接跡は下部溶接線が真ん中で途切れている。
・後面パネルのボルトは排気管カバーも含めすべて円錐形。
・後部フェンダーに補強用の打出し線あり。(戦時中の写真では大変判別しにくいが、T-34、T-34-85ともすべてあります。)
(Unchanged)
· The front edge remains of riveted. Not welded.
· Front towing devices are shape of "γ". They are riveted and welded. Rear towing devices are shape of "J". They are riveted and welded.
· Only one left headlight is on the front panel. A base of a right light is removed from the producting. But a protrusion (connector?) behind a right light is still remained.
· A mount ring of a hull machine gun is a horseshoe-shaped. But the welded line of the armour was interrupted in the centre.
· All bolts on the rear panel including the exhaust pipe cover are conical. Not flat hexagonal bolts.
· There is a reinforcing line on the rear fender. (It is very hard to see this line in photos in WWII, but all T-34s and T-34-85s have this line.)


足回り Undercarriage;

(変更点)
なし。
(Changed)
None.
(以下変更なし)
・履帯は550mm幅の、41~42年に多く使われた形式。
・起動輪は1941年型。(1940年型と同じデザインだが、外周の溝がないもの。内蔵ゴムが省かれたと思われる。)
・誘導輪はゴム縁のある初期型で変わりないが、少数だけ、ゴム部を廃して金属の外周リングを取り付けたものが存在する。全鋼製誘導輪の実験品と思われる。
・転輪はプレス式1940年型。
(Unchanged)
· Tracks; 550mm, model 1941-1942 early standard tracks.
· Drive wheels; 1941 type. (The design is same as 1940 type. But without an outside ridge. It seems that the inner rubber was discontinued.)
· Idler wheels; 1940 type with rubber, unchanged. But we can also see a few special idler wheel. Its rubber tyre was replaced metal ring. I think that this wheel is for experiment of a full metal wheel.
· Road wheels; 1940 dish type.


<使用キット Kits> Dragon (改造 modified)

Road wheel



Drive wheel



Idler wheel



Track



Metal fittings of hull sides





Alpine (Resin)

T34目次へ戻る Return to T34 index
HOME ホームへ戻る

Copyright ©2019-2020 Tom Kikuchi "CosBear" All Rights Reserved inserted by FC2 system