T-34, Production in Factory №112 (Krasnoye Sormovo), Summer 1942.
T-34 第112工場(クラスナャ・ソルモヴォ工場)1942年夏生産型

 基本的には前型式と同じですが、ここではキャタピラの違いで区分しました。
 従来、この車両が112工場の極初期型、ガソリンエンジン車だとされていましたが、前述のように、辻褄があいません。この車両が1941年に生産されたガソリン車なら、モスクワ攻防戦前後の写真に残っているはずですが、実際はそんな写真は1枚もありません。
 排気管の間の、トランスミッション点検用の円形ハッチが小型なのがガソリンエンジン車の証とされてきましたが、ガソリン車とディーゼル車でトランスミッションの仕様が違ってハッチが小型で良いと言う理屈は考えづらいです。ハッチが後のものよりも小型なのは、単に生産上の変遷ではないでしょうか。この小型のミッションハッチは春から生産されている、これの前の生産型から採用されているものですが、ちょうど同じ時期に、183工場でも六角砲塔の採用と同時に車体のリファインが行われています。
 ところでこの型は、かなりの数の写真が残っています。次の1943年型よりも多いくらいです。もしかすると、1943年の春ごろまで生産されたのかもしれません。

Basically, this model is same as the previous model. Here, I distinguished them by new tracks.
In the past days, it is said that this model is a initial type of №112. But today, that is a funny opinion. Because this model is never seen in the battle of Moscow.
Or they think that the production of T-34 in No.112 started in 1942 ?
Some people think that a small round transmission hatch of this model is the evidence of the gasoline engine. But I think that there is no concern between a transmission hatch and a engine. This small round transmission hatch has been installed from the previous model. At that time, in No.183 also a square transmission hatch was chenged into a large round hatch. I think that this is just trial and error in the production.
By the way, photos of this model are very many than next 1943 model. This model maybe product until spring 1943.

*この作例は、1990年ごろに説明書どおり作って塗装完成させたものを、2019年、塗装を落として改造したものなので、非常に汚らしい表面になっています。
This model was built and painted by me in my school (univ.) days around 1990. In 2019, I removed the paint and modified. So the surface of the model is very bad.

砲塔 Turret;1942年型鋳造シェル砲塔のみ。 Casted shell model 1942 only.
(前型式からの変更点)
・前型式の生産終盤から導入済みだが、後面まで継ぎ目のない一体鋳造の形式。側面前方にロットナンバー(4桁)あり。(両側)
・前型式の生産終盤から導入済みだが、右ペリスコープは最初から穴もない。
・駐退機カバーの側面追加装甲板が短くなった。
・駐退機カバーのボルトは円錐形。
・ペリスコープは初期は左にPT-4-7型1基、後期はキノコ型のPTK-5型に変更。
・生産途中からシングルタイプの手すりを装備。
(Changed points from the previous model)
· The rear panel is casted togather main turret shell as a monoblock and is seamless. There are lot numbers (4 digits) on near the front of both sides. (This point has been changed in the last of the previous model.)
· There is no hole at the place of a light periscope. (This point has been changed in the last of the previous model.)
· Armour plates on both side of the gun mantlet were changed into shorter.
· All bolts on the gun mantlet are conical. Not flat hexagonal bolts.
· Periscope is a PT-4-7 type on the left. Later, it was changed into new PTK-5 type.
· In the very early production, no handrails. Soon later, four single type handrails were equipped.
(前型式から変更のない点)
・ハッチ上面の膨らみ方は左側が大きく膨らんでいない、直線的なもの。
(Unchanged)
· The top hatch don't have a round bulge to the left. With a straight bulge.

車体 Hull;

(前型式からの変更点)
・砲塔基部周囲に跳弾板あり。操縦手ハッチ前の跳弾板はなし。
・牽引具はγ字型フックの初期型だがボルト止めせずに溶接。後部のJ字型フックは廃止され、前後とも同じγ字型になった。
・後面パネルのボルトは排気管カバーも含め、すべて六角の平頭になった。
・操縦手ハッチの右上の、STZと同様のピルツのような構造物はなくなった。
・前部フェンダーは分割のない1枚式だが、フェンダーの垂直部分と水平部分の境にエッジのあるものに変わった。左右フェンダーとも、外側に補強用の一筋の打出し線あり。両フェンダーとも前端外側は尖っておらず、丸くなっている。
・生産途中からシングルタイプの手すりを装備。位置は車体前面、側面、エンジンデッキ上、ラジエターカバー上、後部排気管の上部。
・トランスミッションハッチの上に手すりが装備された。183工場より大きなもの。
・両舷の燃料タンク取り付け金具は、ある車両とない車両がある。金具のある場合、左舷は3組分、右舷は2組分装備。
・前面に増加装甲板を装着した車両も数例あり。
(Change point from previous model)
· Ricochet bars were installed around the turret. But there is no bar in front of the driver's hatch.
· Front towing devices are shape of "γ". They are welded, not riveted. Rear towing devices were changed into shape of "γ". They are also welded without rivet.
· All bolts on the rear panel including the exhaust pipe cover were changed into flat hexagonal bolts.
· A device like a german "piltz" upper right of the driver's hatch (Just under the main gun) was removed.
· Front fenders are simple one piece and standard length. Folding line between horizonal part and vertical part was changed into a sharp edged type. There is a line on the outside of each fender. Front outside edge of fender is rounded, not pointed.
· In the very early production, no handrails. Soon later, single type handrails were equipped. The positions are both side of the front panel, side hull, on the engine deck, on the radiator grill and upper exhaust pipes.
· A handrail was equipped on the transmission hatch. It is larger than No.183.
· Some tanks have metal fittings for external fuel box (flat setting type). The position is both side close to the front. Two set on the right side, three set on the left side. In this case, a jack base box isn't equipped. Some tanks have never metal fittings for an external fuel box. In this case, a jack base box is equipped on the right side close to the rear. In any case, a jack isn't equipped.
· Some tanks have additional armour on the front panel.
(前型式から変更のない点)
・前面装甲板はSTZ製と同様の組み継ぎ式。STZの組み継ぎ車体よりも工作が丁寧。(STZと違い、後面や上面は組み継ぎでない。)
・操縦手ハッチは装甲バイザー2つの標準型でシンプルに装着。(後のT-34-85まで続く標準的な形式。)
・車体前縁は溶接。
・車体機銃のマウントは下部の直線なO型。(蒲鉾型)
・後面のミッション点検ハッチは小型の円形。
・後上面装甲が後下面装甲の上に覆いかぶさる、112工場独特の仕様。後上面装甲と後下面装甲を繋ぐヒンジは大きめのものが2か所。後の型と違い、ヒンジに合わせて周りの装甲板の木口が削られておらず窪んでいない。
・ラジエター上面カバーとエンジン上面パネルを繋ぐ蝶番は4か所のまま。
・ラジエター上面カバーと車体後上面パネルを繋ぐ蝶番はない。
・燃料タンク取り付け金具が一切ない車両は、ジャッキ台を前型式よりも少し前、183工場製と同様の位置に装備。燃料タンク取り付け金具がある車両は、ジャッキ台は装備していない。ジャッキ本体の装備は確認できない。
・右フェンダー上の装備品は前からグローサー5枚3セット、工具箱、予備キャタピラ。
・左フェンダー上の装備品は前からU字型牽引具2つ、砲身クリーニングロッド入れ(背の低いもの)、予備キャタピラ。
・シャベル装着金具はどこにも装備していない。
・前照灯は前面左1基のみ。
・後部フェンダーに補強用の打出し線あり。(戦時中の写真では大変判別しにくいが、T-34、T-34-85ともすべてあります。)
(Unchanged)
· The front armor panel is jointed by a finger joint, like the STZ. But the appearance is more delicate than STZ. (Different from STZ, the rear or the upper panel is not a finger joint.)
· The driver's hatch is a new type with two armored visor. (same as T-34-85.)
· The front edge is welded. No rivets.
· The hull machine gun mount ring is "D" shape 90°rotated to the left.
· A transmission hatch between exhaust pipes is a small round type with four bolts.
· The rear upper panel is overwrapped the rear under panel. This is the big feature of No.112. There are two large hinges between the rear upper panel and the rear under panel. Armour around hinges is not dented like Tamiya's error kit. The edge of armour is straight.
· Four hinges between the radiator grill and the engine deck.
· There are no hinges between the upper rear panel and the radiator grill.
· Tools on the right fender are three sets of five grousers, a tool box and extra tracks.
· Tools on the left fender are two "U" shackles, a large box (for a gun barrel cleaner) and extra tracks.
· Metal fittings for shovels are nowhere.
· Only one left headlight is on the front panel.
· There is a reinforcing line on the rear fender. (It is very hard to see this line in photos in WWII, but all T-34s and T-34-85s have this line.)

足回り Undercarriage;

(前型式からの変更点)
・履帯は広軌550mm幅の、ワッフル模様のあるもの。STZ製と同じものと思われる。
(Change point with previous model)
· Tracks; 550mm, model 1941-1942 early waffle pattern tracks. Same as STZ.
(前型式から変更のない点)
・起動輪は1941年型。(1940年型と同じデザインだが、外周の溝がないもの。内蔵ゴムが省かれたと思われる。)
・誘導輪は183工場と同じ全鋼製の最初期型。スポーク部分が長短交互になっており、目抜き穴は正円形、初期はハブキャップボルトが5つのもの。後期はボルトが10に増えた。
・転輪は初期はプレス式1940年型。後期はプレス式1942年型。(プレス式1940年型から、内側の輪の部品がなくなったもの。)
(Unchanged)
· Drive wheels; 1941 type. (The design is same as 1940 type. But without an outside ridge. It seems that the inner rubber was discontinued.)
· Idler wheels; Full steel early type same as No.183. Five long ribs and five short ribs alternately. Holes are perfect circle. In the ealry model, five bolts on the hub cap. In the late model, ten bolts on the hub cap.
· Road wheels; 1940 dish type in early model. Later, 1942 dish type was used. (1942 dish type is basically same as the 1940 dish type, but a inner ring was omitted.)


<使用キット Kits>
砲塔 Turret:Tamiya (改造 modified)
車体 Hull:Tamiya (改造 modified)
転輪 Road Wheels:Dragon
誘導輪 Idler: Tamiya (改造 modified)
起動輪 Drive: Dragon (改造 modified)
履帯 Tracks:MSD

Road wheel



Drive wheel



Idler wheel



Track



Metal fittings of hull sides






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