T-34-85, Production in Factory №183 (UTZ), Spring 1945,
T-34-85 183工場(ウラル戦車工場)1945年春生産型

 目立つ変更点は、コマンダーキューポラが一回り大きくなり、ハッチが半円形の一枚になったことです。前部フェンダーは、前の型の最後で既に角型になっています。
 転輪はすべて鋳造ゴム縁つき1945年型となりました。
 なお、ドラゴンが1990年代に発売した1/35キット「T-34/85 1944年型」は、後部下面ギヤカバーがエッジの立った形状になっている、1945年夏以降の生産型です。(車体の手すりの位置もいいかげんです。)
Features of this model are a larger commandor's tower, 1-piece type commandor's hatch and angled front fender. (This fender was already changed from the biginning 1945.)
The road wheel was changed into 1945 type.
By the way, The Dragon's 1/35 model kit "T-34/85 Model1944" is the type that was producted from summer 1945. Because the gear cover is a edged type. And the position of handrails on the hull side is not correct.

*この作例は、90年代に一度説明書どおり塗装完成させたものを、2019年に修正・改造したものです。
This model was built and painted by me along the instruction in 1990's, and in 2019 after reseaching T-34 in detail, I modified it.

なお、Червонецは綴りも間違いですが、そもそも112工場製の車両用なので、剥がして再塗装します。
By the way, Червонец is misspelled. Besides, it is for №112 tank. So I will remove it and overpaint it.

砲塔 Turret;

(前型式からの変更点)
・183工場1945年後期生産型の独特の砲塔。コマンダーキューポラが一回り大きくなったため、基部である左側面にわずかな膨らみができた。
・コマンダーキューポラが一回り大きくなり、ハッチが半円形の一枚になった。
・主砲防盾の上の薄板は補強のための型押し模様あり。4つの金具に差し込んで2つのボルトで固定する方法で、183工場式。
(Changed points from previous model)
· The original shaped turret of №183 factory in 1945. Because of making a space for a larger commandor's tower, a tiny bulge was added on the base of the tower on the left side of the turret.
· The commandor's tower was changed into a little lerger, and the hatch was changed from 2-piece type into 1-piece type.
· A cover upper the gun mantlet has press lines. This panel is slided into 4 metal fittings and is fixed by 2 bolts. №183 original type.
(前型式から変更のない点)
・左側面内部にある無線機と砲塔旋回モーターのスペースを取るため、四角い特徴的な膨らみがある。
・ピストルポート周辺の盛り上がりはない。
・主砲がZIS-S-53のため、防盾の主砲基部の左右の膨らみはない。
・主砲防盾に水平の二本の深い溝がある。183工場の特徴。
・砲塔側面のピストルポート上のバイザーは右側面のみあり。
・砲塔後部の手すりは、側面の手すりより低い位置に設置されている。その上に荷物取り付け金具(コの字型6個)を設置したため。
・後面右側にロットナンバーあり。
(Unchanged)
· Because of making a space for a motor to turn the turret, there is a square bulge on the left side close to the front.
· There is no bulge around the pistol port. (Both sides)
· A main gun is ZIS-S-53, and there are no left and right bulges on the base of the gun on the gun mantlet.
· There are two deep horizonal grooves on the gun mantlet. This is a big feature in №183.
· There is a visor upper the pistol port only on the right side of the turret.
· A handrail on the rear of the turret is lower than left/right handrails. And six metal fittings for luggage are equipped.
· There is a lot number on the right rear side.

車体 Hull;

(前型式からの変更点)
・1945年夏以降は、後部下面ギヤカバーがエッジの立った形状になった。
・前型式の終盤、1945年1月ごろに前部フェンダーは角型に変わっている。幅広ヒンジ1つで接合。ヒンジは外側に寄っており、ヒンジの管は5+5の10個。戦後の最終型では、ヒンジは中央に寄せられた。
(Changed points from previous model)
· From summer 1945, rounded gear cover was changed into an edged type.
· Front fender was already changed into angled type in the last of the previous model, January 1945. The fender is jointed by one wide hinge. The hinge is close to the outside and has 10 silynders. (5+5=10) In the last model in the post-war, the hinge was centered.
(前型式から変更のない点)
・車体前縁はゆるい角型。前縁の両端に小さな四角い金具あり。T-34-85標準的な型式。
・波切板設置金具あり。
・車体銃前の跳弾板なし。T-34-85標準的な型式。
・車体機銃の防盾は銃眼の大きいもの。
・エンジン室の側面ルーバーは、2番目(真ん中)の取付金具が前寄りに取り付けられている。T-34-76とは違う。
・操縦手ハッチ前と砲塔周囲に小型の跳弾板あり。T-34-85標準的な型式。
・手すりあり。右側面前方に3つ、左側面前方に4つ。エンジンデッキ上に2つ。
・筒型燃料タンクを3つ装備。取り付けステーと取り付け方法は112工場やT-34-76とは大幅に違う、183工場独自のもの。(戦後標準型のもの。)
・左側面にノコギリ装備。
・ラジエター上面カバーとエンジン上面パネルを繋ぐ蝶番は他工場と同じ3か所。
・後上面装甲と後下面装甲を繋ぐヒンジは小さめのものが2か所。タミヤの間違いキットと違い、ヒンジに合わせて周りの装甲板の木口が削られておらず窪んでいない。
・ラジエター上面カバーと車体後上面パネルを繋ぐ蝶番は幅広のものが2か所。蝶番の管は5+5の10個。
・トランスミッションハッチの上に小さな取っ手あり。T-34-76から変化なし。
・砲身クリーニングロッド箱の取っ手は標準的な┐_┌型。
・右フェンダー後部に工具箱あり。
・左前部フェンダー上にU字型シャックル装備。他工場でも標準的なもの。
・後部フェンダーに補強用の打出し線あり。(戦時中の写真では大変判別しにくいが、T-34、T-34-85ともすべてあります。)
・車体にアンテナポストはない。
・車体後部に発煙装置を装備。
・車体前面に予備キャタピラが装備されている。
(Unchanged)
· The front edge is the dull square type same as standard T-34-85. There are two tiny square metal fittings on the front edge.
· There are two metal fittings of a wave protection bord on the front armour.
· There is no ricochet bar in front of the hull machine gun.
· The shield of the hull machine gun has a big gun sight.
· A second (middle) joint of the grill on the side of the engine room is near the front. Different from T-34-76.
· There are ricochet bars in front of the driver's hatch and around the turret. These are standard type same as other T-34-85.
· There are three handrails on the right side and four handrails on the left side. And two handrails on the engine deck.
· Three fuel drums are equipped. The mounting stay is an original type of №183. It is not same as №112 nor SU guns nor T-34-76. (This stay became a standard in post-war era in other factories.)
· There is a saw on the left hull side.
· Three hinges between the radiator grill and the engine deck.
· There are two small hinges between the rear upper panel and the rear under panel. Armour around hinges is not dented like as Tamiya's error kit. The edge of armour is straight.
· Two wide hinges between the upper rear panel and the upper grill. The hinge has six sylinders. (5+5=10)
· There is a tiny handrail on the transmission hatch between exhaust pipes.
· Handles of the box of a barrel cleaning rod is a standard "┐_┌" shape.
· There is a tool box on the left fender.
· There are two "U" shackles on the left fender.
· There is a reinforcing line on the rear fender. (It is very hard to see this line in photos in WWII, but all T-34s and T-34-85s have this line.)
· There is no antenna post on the hull.
· Smoke generators are equipped on the rear panel. The smoke generator is a standard device for T-34-85 later model of other factories.
· Exrta tracks ware equipped on the front armour.

足回り Undercarriage;

(前型式からの変更点)
・転輪はすべて鋳造ゴム縁つき1945年型。(長スポーク12本、12個の大きな肉抜き穴と12個の小さな穴あり、縁のゴムに溝も穴もないもの。)
・戦後型は起動輪の6つのボルトがなくなり、平頭になった。
・戦後型は転輪のハブキャップの真ん中にボルトが追加された。
(Changed points from previous model)
· Road wheels; Model 1945 casting "Full spider wheel" with a rubber tyre. (It has 12 large lightening holes around the outer edge of the rim, and 12 smaller lightening holes closer to the hub. 12 long ribs. The rubber tyre has no hole and no groove.)
· In the post-war, six tall bolts were removed and were flattend.
· In the post-war, a bolt was added on the centre cap of the road wheel and the idler wheel.
(前型式から変更のない点)
・履帯は狭軌500mm幅の、ワッフル模様のもの。T-34-85標準的なもの。
・起動輪はスポークが6本あり、穴の周りに盛り上がりがある全鋼製。履帯と噛み合う6か所の部品を締めるボルトが飛び出ているもの。183工場のT-34-76とは違うもの。T-34-85標準的なもの。(112工場と同じもの。)
・誘導輪は183工場のT-34-76とは違う、112工場と同じもの。10枚のリブがすべて長いもので、10個の穴の周りに盛り上がりがあるもの。ハブキャップボルトは10個。T-34-85標準的なもの。
(Unchanged)
· Tracks; Narrow 500mm waffle pattern tracks. Standard type for T-34 or T-34-85.
· Drive wheels; Full steel late type. It has six holes with rimmed edge around the holes. It has six tall bolts. This wheel is not same as T-34-76 of №183. Same as T-34-76 of №112 1943. This wheel is a standard type as T-34-85.
· Idler wheels; Full steel last type with ten long ribs. It has ten holes with rimmed edge around the holes. This wheel is not same as T-34-76 of №183. Same as T-34-76 of №112 1943. This wheel is a standard type as T-34-85.


<使用キット Kits>
砲塔 Turret:Dragon
車体 Hull:Dragon (改造 modified)
転輪 Road Wheels:Dragon
誘導輪 Idler: Dragon
起動輪 Drive: Tamiya
履帯 Tracks:Dragon

Road wheel



Drive wheel



Idler wheel



Track



Metal fittings of hull sides




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