T-34-85, Production in Factory №183 (UTZ), Octobre 1944,
T-34-85 183工場(ウラル戦車工場)1944年10月生産型

 1944年前期型と後期型の中間形態なので、わざわざ取り上げるのもどうかと思いましたが、2018年に発売されたズベズダの1/35決定板キットがこの型式なので、あえて取り上げました。ZIS-S-53砲搭載の先行生産型と言えるものです。
 この型式は、第4親衛戦車旅団の車両にのみ見られますが、モスクワの博物館前に鎮座している実車が、これなのです。先行生産型ゆえか、砲塔にロットナンバーがありません。

 大きな変更点は、主砲がS-53からZIS-S-53に変わったので、防盾の形状が変わったことです。砲塔も再設計されました。順序としては、まず主砲が変わり、不具合が出たのか、次に砲塔の設計変更がされ、これになりました。そのため、初期型砲塔にZIS-S-53を装備したものが少数見られます。183工場の車両では、逆(新型砲塔にS-53主砲防盾)は見られません。

This model is an intermediate model between the early model and the late model of 1944. So I don't think this model should be taken up here, but because the 2018 new excellet Zvezda's model kit is this type, I determined to take it up here. I think it is a pre-production type for ZIS-S-53.
We can see this model only in the 4th guards tank brigade in a battle field. But this model is the tank that is at the museum in Moscow today. This Moscow's tank don't have a lot number, because it is a pre-production type?

A big changed point is a gun matlet. Because a main gun was changed from S-53 into ZIS-S-53. And the turret shell was changed too. First, only the gun was changed, and some trouble might occur, next, the turret shell was changed (this Zvezda's type). Therefore, we can see a few tanks that have an early turret shell (=without cheek bulge) and a new gun matlet for ZIS-S-53. But we can not see the reverse. In other words, there is no tank that have a new turret shell (=with cheek bulge) and an old gun matlet for S-53. (In №174, there is this combination.)

砲塔 Turret;

183工場1944年10月生産型の独特の砲塔。左側面ピストルポート前の特徴的な膨らみは、まだない。
The original shaped turret of №183 factory in Octobre 1944. This turret has no bulge close to the front near a left pistol port. Surface of the casted turret is more smooth than a later (after Novembre) model. And some vertical casting lines close to the front of the both side are a little outstanding.
(前型式からの変更点)
・ピストルポート周辺の盛り上がりがなくなった。
・主砲がZIS-S-53に変わり、防盾の主砲基部の左右の膨らみがなくなった。
・砲塔後部の手すりは、側面の手すりより低い位置に移動した。その上に荷物取り付け金具(コの字型6個)を設置したため。
・主砲防盾の上の薄板は補強のための型押し模様あり。6つのボルトで固定。この時期の183工場独自の形式。
(Changed points from previous model)
· A bulge around (especially upper) the pistol port was removed. (Both sides)
· A main gun was changed from S-53 into ZIS-S-53, and left and right bulges on the base of the gun on the gun mantlet was removed.
· A handrail on the rear of the turret was moved to more lower. And six metal fittings for luggage were equipped in this place.
· A cover upper the gun mantlet has press lines and is fixed by 6 bolts. №183 original type in this period.
(前型式から変更のない点)
・主砲防盾に水平の二本の深い溝がある。183工場のみの特徴。
・砲塔上のペリスコープは左右ともにMk4。
・砲塔側面のピストルポート上のバイザーは右側面のみあり。
・コマンダーキューポラと装填手ハッチは、T-34-85標準的な位置。コマンダーハッチは2枚式。
・砲塔に無線アンテナ装備。
(Unchanged)
· There are two deep horizonal grooves on the gun mantlet. This is a big feature only in №183.
· Periscopes on the left and right top are both Mk.4 type.
· There is a visor upper the pistol port only on the right side of the turret.
· A commander's tower is the standard place as T-34-85. The hatch is 2-pieced type.
· An antenna post is on the left top of the turret.

車体 Hull;

(前型式からの変更点)
・車体後部に発煙装置を装備。
・車体前面に予備キャタピラが装備された。
(Changed points from previous model)
· Smoke generators are equipped on the rear panel. The smoke generator is a standard device for T-34-85 later model of other factories.
· Exrta tracks were equipped on the front armour.
(前型式から変更のない点)
・車体前縁はゆるい角型。前縁の両端に小さな四角い金具あり。T-34-85標準的な型式。
・車体銃前の跳弾板なし。T-34-85標準的な型式。
・操縦手ハッチ前と砲塔周囲に小型の跳弾板あり。T-34-85標準的な型式。
・車体機銃の防盾は従来のT-34と同じもの。
・エンジン室の側面ルーバーは、2番目(真ん中)の取付金具が前寄りに取り付けられている。T-34-76とは違う。
・手すりあり。右側面前方に3つ、左側面前方に4つ。エンジンデッキ上に2つ。
・筒型燃料タンクを3つ装備。取り付けステーと取り付け方法は112工場やT-34-76とは大幅に違う、183工場独自のもの。(戦後標準型のもの。)
・左側面にノコギリ装備。
・ラジエター上面カバーとエンジン上面パネルを繋ぐ蝶番は他工場と同じ3か所。
・後上面装甲と後下面装甲を繋ぐヒンジは小さめのものが2か所。タミヤの間違いキットと違い、ヒンジに合わせて周りの装甲板の木口が削られておらず窪んでいない。
・ラジエター上面カバーと車体後上面パネルを繋ぐ蝶番は幅広のものが2か所。蝶番の管は5+5の10個。
・トランスミッションハッチの上に小さな取っ手あり。T-34-76から変化なし。
・砲身クリーニングロッド箱の取っ手は標準的な┐_┌型。
・右フェンダー後部に工具箱あり。
・左前部フェンダー上にU字型シャックル装備。他工場でも標準的なもの。
・前部フェンダーは丸型で、補強の打ち出し線はフェンダー下端まで続いている。
・後部フェンダーに補強用の打出し線あり。(戦時中の写真では大変判別しにくいが、T-34、T-34-85ともすべてあります。)
・車体にアンテナポストはない。
(Unchanged)
· The front edge is the dull square type same as standard T-34-85. There are two tiny square metal fittings on the front edge.
· There is no ricochet bar in front of the hull machine gun.
· There are ricochet bars in front of the driver's hatch and around the turret. These are standard type same as other T-34-85.
· The shield of the hull machine gun is the same as conventional T-34.
· A second (middle) joint of the grill on the side of the engine room is near the front. Different from T-34-76.
· There are three handrails on the right side and four handrails on the left side. And two handrails on the engine deck.
· Three fuel drums are equipped. The mounting stay is an original type of №183. It is not same as №112 nor SU guns nor T-34-76. (This stay became a standard in post-war era in other factories.)
· There is a saw on the left hull side.
· Three hinges between the radiator grill and the engine deck.
· There are two small hinges between the rear upper panel and the rear under panel. Armour around hinges is not dented like as Tamiya's error kit. The edge of armour is straight.
· Two wide hinges between the upper rear panel and the upper grill. The hinge has six sylinders. (5+5=10)
· There is a tiny handrail on the transmission hatch between exhaust pipes.
· Handles of the box of a barrel cleaning rod is a standard "┐_┌" shape.
· There is a tool box on the left fender.
· There are two "U" shackles on the left fender .
· Front fender is a rounded type. A press line is extended at the end of the lower edge.
· There is a reinforcing line on the rear fender. (It is very hard to see this line in photos in WWII, but all T-34s and T-34-85s have this line.)
· There is no antenna post on the hull.

足回り Undercarriage;

(前型式からの変更点)
・この時期のみ、履帯は狭軌500mm幅の、UZTM製のSUによく見られるもの。前型式の終わりごろにも見られる。
・転輪はすべて鋳造ゴム縁つき1944年型。(長スポーク6本、短スポーク6本、12個の大きな肉抜き穴と6個の小さな穴あり。これらは変わらないが、縁のゴムの溝も穴もなくなった。)
(Changed points from previous model)
· Tracks; Only in this lot, narrow 500mm UZTM pattern tracks. This track can be often seen in SU. We can also see this track in the last of the previous model.
· Road wheels; Model 1944 casting "Half spider wheel" with a rubber tyre. (It has 12 large lightening holes around the outer edge of the rim, and 6 smaller lightening holes closer to the hub. 6 long ribs and 6 short ribs alternately. These are not changed, but the rubber tyre was changed into no hole and no groove.)
(前型式から変更のない点)
・起動輪はスポークが6本あり、穴の周りに盛り上がりがある全鋼製。履帯と噛み合う6か所の部品を締めるボルトが飛び出ているもの。183工場のT-34-76とは違うもの。T-34-85標準的なもの。(112工場と同じもの。)
・誘導輪は183工場のT-34-76とは違う、112工場と同じもの。10枚のリブがすべて長いもので、10個の穴の周りに盛り上がりがあるもの。ハブキャップボルトは10個。T-34-85標準的なもの。
(Unchanged)
· Drive wheels; Full steel late type. It has six holes with convex edge around the holes. It has six tall bolts. This wheel is not same as T-34-76 of №183. Same as T-34-76 of №112 1943. This wheel is a standard type as T-34-85.
· Idler wheels; Full steel last type with ten long ribs. It has ten holes with convex edge around the holes. This wheel is not same as T-34-76 of №183. Same as T-34-76 of №112 1943. This wheel is a standard type as T-34-85.


<使用キット Kits>
砲塔 Turret:Zvezda #3687
車体 Hull:Zvezda #3687
転輪 Road Wheels:Zvezda #3687
誘導輪 Idler: Zvezda #3687
起動輪 Drive: Zvezda #3687
履帯 Tracks:Zvezda #3687

Road wheel



Drive wheel



Idler wheel



Track



Metal fittings of hull sides




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