T-34-85, Production in Omsk (Factory №174), spring 1945.
T-34-85 第174工場(オムスク工場)1945年春生産型

 1/35でAFVクラブが、1/48でHobbybossが販売しています。両キットのように、フェンダーが角型になったのと、主砲がZIS-S-53になり主砲基部の左右のバルジがなくなったのは1945年の4月か5月なので、ギリギリ対独戦に間に合ったようです。
 キューポラが大型の一枚式ハッチになったのは、174工場では対独戦後であり、戦中の写真は見られません。
 両キットは174工場独特の車体手すりの位置や、フェンダーのヒンジもいいかげんというか、183工場式になっています。
AFV Club produces 1/35 model kit, and Hobby Boss produces 1/48 model kit. Front fenders were changed into angled type in april or may 1945, at the same time, a main gun was changed from S-53 into ZIS-S-53, and left and right bulges on the base of the gun burrel was removed.
In №174, different from №183, a commandor's tower was changed into a bigger type with 1-piece hatch after the end of germany-war.
Both model kits have errors about the №174's unique positions of the hull handrails and hinges on the front fender.

砲塔 Turret;

(前型式からの変更点)
・主砲をZIS-S-53に換装したため、防盾の主砲基部の左右の膨らみがなくなり、183工場と同様の筒状になった。ただし、筒に4か所ある、ボルトを避ける溝が183工場のものよりも浅く、場合によっては溝が写真には写らないほど。防盾の水平の溝は、初期型は前型式と同様の浅めのものだが、戦後の最終型では183工場に近いものとなった。
・ピストルポートの蓋が他工場と同じ、丸みのあるものとなった。
(Changed points from previous model)
· A main gun was changed from S-53 into ZIS-S-53, and left and right bulges on the base of the gun burrel was removed. Four grooves on the base of the barrel are more shallow than №183. The horizonal grooves on the gun mantlet are same as the previous type, are not deep but are very shallow grooves or differences in grade. But in the post-war model, these grooves became similar to №183, deep.
· The surface of the cap of the pistol port was changed from flat to roundy. It became same as other factories.
(前型式から変更のない点)
・砲塔前部の溶接線が斜めになっている。
・両側面の平たい「切り落とし」部分はない。
・砲塔天板は183工場よりも前方に長く、ペリスコープの前にスペースがある。
・砲塔側面のピストルポート上のバイザーは右側面のみあり。
・主砲防盾の上の薄板は平坦無地でボルト止め。ボルトは8個。
・砲塔後部の手すりは低い位置にある。その上に荷物取り付け金具(コの字型6個)が設置されているため。
(Unchanged)
· The horizonal welded line on the front of the turret side is diagonal.
· Both of the turret side is not cut down and is not flatten.
· The top panel of the turret is longer than №183, and there is a space in front of the periscopes.
· There is a visor upper the pistol port only on the right side of the turret.
· A flat cover upper the gun mantlet has no press lines and is fixed by 8 bolts. Different from №112 or №183.
· A handrail on the rear of the turret is lower than left/right handrails. And six metal fittings for luggage are equipped.

車体 Hull;

(前型式からの変更点)
・前部フェンダーが角型になった。ヒンジは1か所で、外側に寄っている。ヒンジは183工場とは違う、シリンダー数8の短いもの。戦後の最終型(改修型?)では車体の角型フェンダーのヒンジが183工場と同様の10シリンダーのものとなり、位置もセンタリングされた。
・車体機銃の防盾の銃眼が大きくなった。
・牽引具近くに波切板設置金具が追加された。
(Changed points from previous model)
· The front fender was changed into an angled type with a wide hinge. The hinge is close to the outside, and different from №183 or №112, it is short and has 8 silynders. (4+4=8)
In the post-war model (or repaired version?), the hinge was changed into 10 sylinder type. And the hinge was centered same as №183 Final type.
· The gun sight of the shield of the hull machine gun became bigger.
· Two metal fittings of a wave protection bord were equipped on the front armour.
(前型式から変更のない点)
・後上面装甲と後下面装甲を繋ぐヒンジは大きめのものが2か所。112工場とは違う金具で、ボルトは金具をよけるように取り付けられている。タミヤの間違いキットと違い、ヒンジに合わせて周りの装甲板の木口が削られておらず窪んでいない。
・生産全車にシングルタイプの手すりあり。位置は側面(右3つ、左4つ)とエンジンデッキ上だが、側面のものは183工場や112工場とは位置が異なっている。
・車体前縁はゆるい角型。前縁の両端に小さな四角い金具あり。T-34-85標準的な型式。
・車体銃前の跳弾板なし。T-34-85標準的な型式。
・操縦手ハッチ前と砲塔周囲に小型の跳弾板あり。T-34-85標準的な型式。
・筒型燃料タンクを3つ装備。取り付けステーと取り付け方法は112工場やT-34-76とは大幅に違う。183工場と同じもの。(戦後標準型のもの。)
・左側面にノコギリを装備しているが、183工場や112工場よりかなり前よりに装備。
・ラジエター上面カバーとエンジン上面パネルを繋ぐ蝶番は他工場と同じ3か所。
・ラジエター上面カバーと車体後上面パネルを繋ぐ蝶番は幅広のものが2か所。蝶番の管は5+5の10個。
・トランスミッションハッチの上に小さな取っ手あり。183工場と同じ大きさのもの。
・砲身クリーニングロッド箱の取っ手は標準的な┐_┌型。
・右フェンダー後部に工具箱あり。
・左前部フェンダー上にU字型シャックル装備。他工場でも標準的なもの。
・後部フェンダーに補強用の打出し線あり。(戦時中の写真では大変判別しにくいが、T-34、T-34-85ともすべてあります。)
・車体にアンテナポストはない。
・車体後部に発煙装置を装備している。
・車体前面に予備キャタピラが装備されている。
(Unchanged)
· There are two large hinges between the rear upper panel and the rear under panel. This hinge is different from №112. And different from №112, this hinge is fixed avoiding bolts. Armour around hinges is not dented like as Tamiya's error kit. The edge of armour is straight.
· There are three handrails on the right side and four handrails on the left side. And two handrails on the engine deck. But the position of handrails on the both side hull is different from №112 nor №183. This is an important identification point. · The front edge is the dull square type same as standard T-34-85. There are two tiny square metal fittings on the front edge.
· There is no ricochet bar in front of the hull machine gun.
· There are ricochet bars in front of the driver's hatch and around the turret. These are standard type same as other T-34-85.
· Three fuel drums are equipped. The mounting stay is the same as №183 type. It is not same as №112 nor SU guns nor T-34-76. (This stay became a standard in post-war era in other factories.)
· There is a saw on the left hull side. But different from №183 or №112, the position is more front.
· Three hinges between the radiator grill and the engine deck.
· Two wide hinges between the upper rear panel and the upper grill. The hinge has ten sylinders. (5+5=10)
· There is a tiny handrail on the transmission hatch between exhaust pipes. Same as №183.
· Handles of the box of a barrel cleaning rod is a standard "┐_┌" shape.
· There is a tool box on the right fender.
· There are two "U" shackles on the left fender .
· There is a reinforcing line on the rear fender. (It is very hard to see this line in photos in WWII, but all T-34s and T-34-85s have this line.)
· There is no antenna post on the hull.
· Smoke generators are equipped on the rear panel.
· Exrta tracks ware equipped on the front armour.

足回り Undercarriage; 112工場後期型と同じ。Same as №112 Late type.

(前型式からの変更点)
 なし。
(Changed points from previous model)
None.
(前型式から変更のない点)
・履帯は狭軌500mm幅の、ワッフル模様のもの。T-34-85標準的なもの。
・起動輪はスポークが6本あり、穴の周りに盛り上がりがある全鋼製。履帯と噛み合う6か所の部品を締めるボルトが飛び出ているもの。T-34-85標準的なもの。
・誘導輪は10枚のリブがすべて長いもので、10個の穴の周りに盛り上がりがあるもの。ハブキャップボルトは10個。T-34-85標準的なもの。
・転輪はプレス式1944年型。(プレス式1943年型のゴム縁の穴も溝もないもの。112工場と同じ。)
(Unchanged)
· Tracks; Narrow 500mm waffle pattern tracks. Standard type for T-34 or T-34-85.
· Drive wheels; Full steel late type. It has six holes with rimmed edge around the holes. It has six tall bolts. This wheel is not same as T-34-76 of №183. Same as T-34-76 of №112 1943. This wheel is a standard type as T-34-85.
· Idler wheels; Full steel last type with ten long ribs. It has ten holes with rimmed edge around the holes. This wheel is not same as T-34-76 of №183. Same as T-34-76 of №112 1943. This wheel is a standard type as T-34-85.
· Road wheels: All 1944 dish type. (This is basically same as the 1940 dish type, but a inner ring was omitted. And grooves ans holes on the rubber tyre were omitted.)

以下の特徴は生産時ではなく、戦後の改修によると思われる。
・戦後型は起動輪の6つのボルトがなくなり、平頭になった。
・戦後型は転輪と起動輪のハブキャップの真ん中にボルトが追加された。
I think that the following features are changed in the post-war era.
· In post-war type, six tall bolts on the idler wheel were removed and were flattend.
· In post-war type, a bolt was added on the centre cap of the road wheel and the idler wheel.



<使用キット Kits>
砲塔 Turret:AFV Club
車体 Hull:AFV Club(手すり位置改造 Modified the position of handrails)
転輪 Road Wheels:AFV Club
誘導輪 Idler: AFV Club
起動輪 Drive: AFV Club
履帯 Tracks:Dragon

Road wheel



Drive wheel



Idler wheel



Track



Metal fittings of hull sides




T34目次へ戻る Return to T34 index
HOME ホームへ戻る

Copyright ©2019-2020 Tom Kikuchi "CosBear" All Rights Reserved inserted by FC2 system