T-34-85, Production in Omsk (Factory №174), with a turret shell of №183 Factory, novembre 1944.
T-34-85 第174工場(オムスク工場)183工場砲塔シェル搭載型 1944年秋

 事情は不明ですが、174工場製の車体に183工場の砲塔シェル後期型を持つ砲塔を載せた車両が一定数存在します。174工場製の砲塔の量産が思うようにたくさんできなかったのでしょうか。
 砲塔は完品を取り寄せたのでなく、シェルのみを取り寄せて174工場で組み立てたと思われます。コマンダーキューポラは、上辺がすぼまっている183工場式と、上辺がすぼまっていない174工場式、両方のものが存在しますが、キューポラの外郭は砲塔天板とともに早い段階でシェルに取り付けられてしまうので、キューポラまで付けた状態で届いた砲塔シェルもあったということだと思います。
 もしくは、T-34-76の174工場修理改修型に、すでに183工場式キューポラの装着例が多く見られますので、174工場ではどちらも使っていたのかもしれません。

 183工場製の場合は、この砲塔シェル後期型の場合、防盾の主砲基部が左右に膨らんでいないZIS-S-53砲が必ず装備されていますので、砲塔シェル後期型に主砲基部が左右に膨らんだ防盾を装備したものは、すべてS-53砲を装備した174工場製です。その証拠に、この砲塔を搭載した車体は、側面の手すりも、183工場の位置ではなく174工場の位置になっています。転輪も、もちろん183工場の鋳造式でなく、174工場のディスク式になっています。

 この型の生産時期はもちろん、183工場でこの砲塔シェルを生産していた1944年11月以降であると思います。

The reason is not clear, but there are many №174 tanks with a №183 turret shell. I think there is a trouble in the mass production of turret shell in №174 in autumn 1944.
I think that №174 Factory received only turret shells, and didn't receive completed turrets. And the turrets were built in №174 Factory. We can see two types of commandor's tower. One is the type of №183 (upper side is tapering), other is №174 type (upper side is not tapering). Generally, a shell of a commandor's tower and an upper turret panel are attached to the shell first. Therefore, I think, there are both turret shell only and turret shell with a tower shell in turret shells sended from №183 to №174.
Or, both types of cupola might be usually used, because we can see some T-34-76s with a №183 type cupola in the repaired tanks in №174 Factory.

№183's tank with this turret shell must have a mantlet for ZIS-S-53 gun without left/right bulges. Therefore, tanks with this turret shell and a bulged mantlet are all №174's production. For the proof, in tanks with this turret shell and a bulged mantlet, the position of hull handrails is same as standard №174's tanks. Different from №183's tanks. Road wheels are also same as №174's standard disk type. Different from №183's half spider type.

I think that this model was producted from Novembre 1944. Because this turret shell was started producting from Novembre 1944 in №183 Factory.



砲塔 Turret;

・シェルは183工場の砲塔と同一。1944年秋の、左ピストルポート近くにバルジのあるタイプ。
・主砲防盾に183工場のような、上下2条の水平の深い溝がない。かなり浅い溝、もしくは段になっている程度で、場合によってはほとんど溝がない。主砲がS-53であり、防盾の主砲基部が左右に膨らんでいる。
・コマンダーキューポラは他工場のように上方が絞られておらず寸胴式で、右側に板が溶接されている174工場式のものと、それより少し径が大きく上方が絞られている183工場式のものと、両方が存在する。いずれもコマンダーハッチは2枚式。
· The turret shell is from №183. It is a autumn model with a bulge near the left pistol port.
· The original gun mantlet of №174 factory for S-53 gun in this period. Differnt from №183, this has no deep horizonal groove. But there are very shallow grooves or differences in grade. Because a main gun is S-53 type, there are bulges on the left and right sides on the base of the gun burrel.
· We can see two types of commandor's tower. One is same as №183's tower that is tapering at the top side. Other is №174's original tower that is not tapering at the top side. In №174's original tower, a small plate is added on the right side of the tower. The hatch is 2-pieced type in both towers.

車体 Hull;

(前型式からの変更点)

 なし。
(Changed points from previous model)
None.
(前型式から変更のない点)
・後上面装甲と後下面装甲を繋ぐヒンジは大きめのものが2か所。112工場とは違う金具で、ボルトは金具をよけるように取り付けられている。タミヤの間違いキットと違い、ヒンジに合わせて周りの装甲板の木口が削られておらず窪んでいない。
・生産全車にシングルタイプの手すりあり。位置は側面(右3つ、左4つ)とエンジンデッキ上だが、側面のものは183工場や112工場とは位置が異なっている。174工場最大の特徴。
・車体前縁はゆるい角型。前縁の両端に小さな四角い金具あり。T-34-85標準的な型式。
・車体銃前の跳弾板なし。T-34-85標準的な型式。
・操縦手ハッチ前と砲塔周囲に小型の跳弾板あり。T-34-85標準的な型式。
・車体機銃の防盾は従来のT-34と同じもの。
・筒型燃料タンクを3つ装備。取り付けステーと取り付け方法は112工場やT-34-76とは大幅に違う。183工場と同じもの。(戦後標準型のもの。)
・左側面にノコギリを装備しているが、183工場や112工場よりかなり前よりに装備。
・ラジエター上面カバーとエンジン上面パネルを繋ぐ蝶番は他工場と同じ3か所。
・ラジエター上面カバーと車体後上面パネルを繋ぐ蝶番は幅広のものが2か所。蝶番の管は5+5の10個。
・トランスミッションハッチの上に小さな取っ手あり。183工場と同じ大きさのもの。
・砲身クリーニングロッド箱の取っ手は標準的な┐_┌型。
・右フェンダー後部に工具箱あり。
・左前部フェンダー上にU字型シャックル装備。他工場でも標準的なもの。
・前部フェンダーは丸型で、補強の打ち出し線はフェンダー下端まで続いている。
・後部フェンダーに補強用の打出し線あり。(戦時中の写真では大変判別しにくいが、T-34、T-34-85ともすべてあります。)
・車体にアンテナポストはない。
・車体後部に発煙装置を装備している。
・車体前面に予備キャタピラが装備されている。
(Unchanged)
· There are two large hinges between the rear upper panel and the rear under panel. This hinge is different from №112. And different from №112, this hinge is fixed avoiding bolts. Armour around hinges is not dented like as Tamiya's error kit. The edge of armour is straight.
· There are three handrails on the right side and four handrails on the left side. And two handrails on the engine deck. But the position of handrails on the both side hull is different from №112 nor №183. This is an important identification point.
· The front edge is the dull square type same as standard T-34-85. There are two tiny square metal fittings on the front edge.
· There is no ricochet bar in front of the hull machine gun.
· There are ricochet bars in front of the driver's hatch and around the turret. These are standard type same as other T-34-85.
· The shield of the hull machine gun is the same as conventional T-34.
· Three fuel drums are equipped. The mounting stay is the same as №183 type. It is not same as №112 nor SU guns nor T-34-76. (This stay became a standard in post-war era in other factories.)
· There is a saw on the left hull side. But different from №183 or №112, the position is more front.
· Three hinges between the radiator grill and the engine deck.
· Two wide hinges between the upper rear panel and the upper grill. The hinge has ten sylinders. (5+5=10)
· There is a tiny handrail on the transmission hatch between exhaust pipes. Same as №183.
· Handles of the box of a barrel cleaning rod is a standard "┐_┌" shape.
· There is a tool box on the right fender.
· There are two "U" shackles on the left fender .
· Front fender is a rounded type. A press line is extended at the end of the lower edge.
· There is a reinforcing line on the rear fender. (It is very hard to see this line in photos in WWII, but all T-34s and T-34-85s have this line.)
· There is no antenna post on the hull.
· Smoke generators are equipped on the rear panel.
· Exrta tracks ware equipped on the front armour.

足回り Undercarriage; 112工場後期型と同じ。Same as №112 Late type.

(前型式からの変更点)
 なし。
(Changed points from previous model)
None.
(前型式から変更のない点)
・履帯は狭軌500mm幅の、ワッフル模様のもの。T-34-85標準的なもの。
・起動輪はスポークが6本あり、穴の周りに盛り上がりがある全鋼製。履帯と噛み合う6か所の部品を締めるボルトが飛び出ているもの。T-34-85標準的なもの。
・誘導輪は10枚のリブがすべて長いもので、10個の穴の周りに盛り上がりがあるもの。ハブキャップボルトは10個。T-34-85標準的なもの。
・転輪はプレス式1944年型。(プレス式1943年型のゴム縁の穴も溝もないもの。112工場と同じ。)
(Unchanged)
· Tracks; Narrow 500mm waffle pattern tracks. Standard type for T-34 or T-34-85.
· Drive wheels; Full steel late type. It has six holes with rimmed edge around the holes. It has six tall bolts. This wheel is not same as T-34-76 of №183. Same as T-34-76 of №112 1943. This wheel is a standard type as T-34-85.
· Idler wheels; Full steel last type with ten long ribs. It has ten holes with rimmed edge around the holes. This wheel is not same as T-34-76 of №183. Same as T-34-76 of №112 1943. This wheel is a standard type as T-34-85.
· Road wheels: All 1944 dish type. (This is basically same as the 1940 dish type, but a inner ring was omitted. And grooves ans holes on the rubber tyre were omitted.)



<使用キット Kits>
砲塔 Turret:Dragon(改造 modified)
車体 Hull:Dragon(改造 modified)
転輪 Road Wheels:Dragon
誘導輪 Idler: Dragon
起動輪 Drive: Tamiya
履帯 Tracks:Dragon

Road wheel



Drive wheel



Idler wheel



Track



Metal fittings of hull sides




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