T-34-85, Production in Factory №112 (Krasnoye Sormovo), April - Octobre 1944.
T-34-85 第112工場(クラスナャ・ソルモヴォ工場)1944年4月~10月生産型

 以下の⑤の生産型です。This model is ⑤ in below.

 112工場は初めてT-34-85を生産した工場で、1943年12月に制式化、1944年1月から生産開始となりました。
①(1~2月生産型)主砲は85mmのS-53が予定されていましたが、製造工程が複雑で生産が進まず、代わりにJS-1重戦車から降ろされた(122mm砲に換装されてJS-2となったため。)85mm砲D-5Tの余剰が増加したので、急遽、これを装備した砲塔が製造されました。
②(2~3月生産型)その後、一時S-53の供給が始まりました。
③(3~4月生産型)しかし今度は183工場がT-34-85の生産を開始したため、そちらにS-53を取られてしまい、再びD-5Tを装備した砲塔が生産されました。
④(4月以降の生産型)S-53の183工場への供給が安定した後、112工場へも供給が再開されました。
⑤ ④と同時期の別バージョン:8分割型と呼ばれるもので、④と同時期に並行生産されました。

In Factory №112, T-34-85 was firstly producted. It was registed in Deccembre 1943, and was producted from January 1944.
①January-February; Because of a structural complexity, the S-53 main gun was not in production steadily. So the D-5T gun that was rejected from JS-1 was installed in an emergency.
②February-March; After that, the S-53 main gun was producted steadily.
③March-April; Because №183 Factory started to product T-34-85 with the S-53, all S-53 was distributed to №183. So the D-5T was installed again in №112.
④After April; The enough S-53 main gun was producted steadily.
⑤Alternate; This is called "eight separated". This was parallely producted with ④.

砲塔 Turret;

8分割線のある独特の砲塔。シルエット自体は他の112工場製のものと同じ。生産数は極少。There are unique lines (welded? casting?) on the turret and the turret was separated 8 areas. The shape of the turret is same as other turrets of №112 factory. Very few amount was producted.
(主生産型との相違点)
・独特の分割線の入った砲塔シェル。鋳造湯口は後部下部に2つ。砲塔シルエット自体は通常の112工場のものと同じ。
・S-53主砲用のシンプルな防盾で④のものに似ているが、細部は異なっている。
・ロットナンバーはない。
(Different points from the main model)
· There are unique lines for casting(?). There are two casting gates on the rear edge under the turret. The whole shape of this turret is same as other №112 turrets. · The gun mantlet is similar to ④ for S-53 gun, but is different at details.
· There is not a lot number.
(主生産型と同じ点)
・主砲はS-53。
・三角型の標準的な吊り下げ具。
・コマンダーキューポラと装填手ハッチは、標準的なT-34-85の位置。コマンダーハッチは2枚式。
・砲塔上のペリスコープは左右ともMk4型。
・砲塔にアンテナ設備を設置。
・ピストルポート周囲(特に上部)が一段盛り上がっている。
・ピストルポート上のバイザーは右側のみ。左サイドはない。
・主砲防盾の上の薄板は平坦無地で溶接止め。ボルトなし。
・生産の途中から、砲塔後面の手すりが低い位置に移動し、上方に6つの荷物固定金具が装備された。
(Same points as the main model)
· A main gun is S-53 type.
· Hang hook is a triangle type.
· A commander's tower is the same place as other T-34-85s. The hatch is 2-pieced type.
· Periscopes on the left & right top are both Mk.4 type.
· An antenna post is on the left top of the turret.
· There is a bulge around (especially upper) the pistol port.
· There is a visor upper the pistol port on the right side of the turret only. No visor on the left side of the turret.
· A flat cover upper the gun mantlet has no press lines and is welded without bolts.
· From the middle of the producting, a handrail on the rear of the turret was moved to more lower. And six metal fittings for luggage were equipped in this place.

車体 Hull;

(主生産型との相違点)
 なし
(Different points from the main model)
None.
(主生産型と同じ点)
・右舷後部の筒型燃料タンクは、最後部のもの1つのみ。つまり左右とも1つずつしか装備していない。それにより、右側面の手すりも3個から4個に増えている。
・砲塔に無線機が移動したため、車体のアンテナ基部がない。
・砲身クリーニングロッド箱の取っ手は標準的な┐_┌型。
・工具箱は他工場と違い、左フェンダーに装備。この時期の112工場製の大きな特徴。
・シングルタイプの手すりは、エンジンデッキ上のものは変化なし。
・後期生産車は車体後部に発煙装置を装備。他工場でも標準的なもの。
・車体前縁はゆるい角型。T-34-85標準的な形。ただし、前縁の両脇の小さな四角い金具はない。
・後上面装甲板が後下面装甲の上に覆いかぶさる、112工場独特の仕様。後上面装甲と後下面装甲を繋ぐヒンジは大きめのものが2か所だが、ヒンジに合わせて周りの装甲板の木口が削られ窪んでいる。
・砲塔基部周囲の跳弾板は他工場と同じ、T-34-85標準的なもの。
・操縦手ハッチ前に跳弾板あり。車体銃前にも跳弾板あり。
・車体機銃の防盾は従来のT-34と同じもの。
・左側面にノコギリ装備。位置は183工場と同じ。
・ラジエター上面カバーとエンジン上面パネルを繋ぐ蝶番は他工場と同じ3か所。
・ラジエター上面カバーと車体後上面パネルを繋ぐ蝶番は他工場と同じく2か所だが、183工場よりも小さめ。蝶番の管は3+3の6個。(他工場の標準型は管が5+5の10個)
・エンジン室の側面ルーバーは、T-34-76とは違い、2番目(真ん中)の取付金具が前寄りに取り付けられているものもある。両方のバージョンが同じくらいの割合で見られる。
・トランスミッションハッチの上の手すりは、他工場より大きなもの。
・後面下部装甲板中央に牽引具あり。
・左前部フェンダー上にU字型シャックル装備。
・前部フェンダーは丸型で、補強の打ち出し線はフェンダー下端まで続いている。
・後部フェンダーに補強用の打出し線あり。(戦時中の写真では大変判別しにくいが、T-34、T-34-85ともすべてあります。)
・車体前面の予備キャタピラはまだ装備されていない。
(Same points as the main model)
· Three fuel drums were decreased to two. A drum on the right side close to the front is not equipped. (The mounting stay is an original type of №112. It is not same as №183 nor №174 nor SU guns nor T-34-76.) And there are four handrails on the each hull side.
· There is no antenna post on the hull.
· Handles of the box of a barrel cleaning rod are standard "┐_┌" shape.
· A tool box was on the left fender, different from №183 or №174. This point is the big feature of №112 in this period.
· Two handrails on the engine deck are not changed.
· Smoke generators are equipped on the rear panel in the later model. The smoke generator is a standard device for T-34-85 later model of other factories.
· The front edge is the dull square type same as standard T-34-85. Tiny square metal fittings are not equipped yet.
· The rear upper panel is overwrapped the rear under panel. This is the big feature of №112. There are two large hinges between the rear upper panel and the rear under panel. There is a notch on this armour at this hinge.
· Ricochet bars around the turret are standard type same as other T-34-85.
· There is a ricochet bar in front of the driver's hatch. There is a short ricochet bar in front of the hull machine gun.
· The shield of the hull machine gun is the same as conventional T-34.
· There is a saw on the left hull side. The position is same as №183.
· Three hinges between the radiator grill and the engine deck.
· Two wide hinges between the upper rear panel and the upper grill. But different from other factories, the hinge has six sylinders. 3+3=6 (A hinge of other factories has ten sylinders. 5+5=10)
· Different from T-34-76, in some tanks, a second (middle) joint of the grill on the side of the engine room is fixed near the front. We can see both version grills at the same rate.
· There is a large handrail on the transmission hatch between exhaust pipes. This handrail is larger than other factories'.
· There is a towing device in the centre of the rear under panel.
· There are two "U" shackles on the left fender.
· Front fender is a rounded type. A press line is extended at the end of the lower edge. (This point is different from T-34-76.)
· There is a reinforcing line on the rear fender. (It is very hard to see this line in photos in WWII, but all T-34s and T-34-85s have this line.)
· Exrta tracks on the front armour are not equipped yet.

足回り Undercarriage;

(主生産型との相違点)
 なし
(Different points from the main model)
 None
(主生産型と同じ点)
・履帯は狭軌500mm幅の、ワッフル模様のもの。T-34-85標準的なもの。
・起動輪は同工場のT-34-76以来の同じもの。スポークが6本あり、穴の周りに盛り上がりがある全鋼製。履帯と噛み合う6か所の部品を締めるボルトが飛び出ているもの。T-34-85標準的なもの。
・誘導輪は同工場のT-34-76以来の同じもの。10枚のリブがすべて長いもので、10個の穴の周りに盛り上がりがあるもの。ハブキャップボルトは10個。
・転輪はプレス式1942年型。(プレス式1940年型から、内側の輪の部品がなくなったもの。)プレス式1943年型(プレス式1942年型のゴムタイヤの穴はあるが溝がなくなったもの。)も併用。逆に、穴はないが溝だけがあるものの使用例もあり。
(Same points as the main model)
· Tracks; narrow 500mm, standard waffle pattern tracks.
· Drive wheels; Full steel late type. It has six holes with rimmed edge around the holes. It has six tall bolts. This drive wheel is used from the previous model (T-34-76) in №112, and it became a standard type of T-34-85 of other factories.
· Idler wheels; Full steel last type with ten long ribs. It has ten holes with rimmed edge around the holes. This idler wheel is used from the previous model (T-34-76) in №112, and it became a standard type of T-34-85 of other factories.
· Road wheels: All 1942 dish type. (This is basically same as the 1940 dish type, but a inner ring was omitted.) And 1943 dish type (This is basically same as the 1942 dish type, but grooves on the rubber tyre were omitted. (But with tiny holes.)) was parallelly used. And the one without holes but with grooves was parallelly used.



<使用キット Kits>
砲塔 Turret:DEF. Model (改造 modified)
車体 Hull:Academy T-34/76 (改造 modified)
転輪 Road Wheels:Mini Art
誘導輪 Idler: Academy
起動輪 Drive: Mini Art
履帯 Tracks:Academy

Road wheel



Drive wheel



Idler wheel



Track



Metal fittings of hull sides




T34目次へ戻る Return to T34 index
HOME ホームへ戻る

Copyright ©2019-2020 Tom Kikuchi "CosBear" All Rights Reserved inserted by FC2 system