T-34-85, Production in Factory №112 (Krasnoye Sormovo), 1945.
T-34-85 第112工場(クラスナャ・ソルモヴォ工場)1945年生産型

 対独戦にはギリギリ間に合わなかったようで、戦場での写真は見られないようです。対日戦や朝鮮戦争らしいものは見られます。1947年ごろまでの写真では戦中の仕様をかなり引き継いでいますが、その後、可能な限り183工場の「標準的な」仕様に合わせるようなアップデートがされました。
 最終生産型は、砲塔両側面下部のエッジが丸められ、1944年中期の生産型によく似たシルエットになりました。
We cannot see any photos of this model in a battle field. It seems that this model didn't make it in time for the end of German war. But something like this model can be seen in Japanese war and Korean war. In some photos up to 1947, features durling war can be seen. But later,almost of all T-34-85 were updated and exchanged into "standard T-34-85" of №183 in details.
In the last model, the bottom edge of the turret is rounded. So it looks like the middle 1944 turret.

砲塔 Turret;

112工場独特のシルエットと溶接線を持つ砲塔。The original shaped turret of №112 factory. It has №112 original welded line.
(前型式からの変更点)
・112工場1945年型独特の砲塔。側面の後部下部のエッジが更に鋭くなった。
・2連だったベンチレーターは前後に1基ずつ分割装備。
・コマンダーキューポラが一回り大きくなり、ハッチが半円形の一枚になった。コマンダーキューポラ大型化に伴う、183工場のような砲塔基部のバルジはなし。
・主砲防盾の上の薄板は補強のための型押し模様あり。4つの金具に差し込んで2つのボルトで固定する方法で、112工場式。
・ロットナンバーはなくなった。
(Changed points from the previous model)
· The original shaped turret of №112 factory in this period. This turret is outstanding at the lower rear edge. This edge is more sharper than the previous model.
· Twin ventilator was separated and one was moved to the centre of the turret top.
· A commander's tower became a little bigger. The hatch was changed into 1-piece type. In №112 factory, there is no bulge at the base of this big tower. (In №183 factory, there is a bulge.)
· A cover upper the gun mantlet has press lines. This panel is slided into 4 metal fittings and is fixed by 2 bolts. №112 original type.
· Lot number disappeared.
(前型式から変更のない点)
・ZIS-S-53主砲用の防盾。183工場のような、上下2条の水平の深い溝がない。かなり浅い溝、もしくは段になっている程度で、場合によってはほとんど溝がない。砲身基部の筒部分の溝も、183工場のものより浅い。
・ピストルポート上のバイザーは左右ともない。
(Unchanged)
· The original gun mantlet of №112 factory for ZIS-S-53 gun in this period. This has no deep horizonal groove like as №183. But there are very shallow grooves or differences in grade. Four grooves on the base of the barrel are more shallow than №183.
· There is no visor on the both side of the turret. Different from №183.

車体 Hull;

(前型式との相違点)
・前部フェンダーが角型になった。初期型の蝶番は他工場と違い、管数6(=3+3)の小さなヒンジ2つで接合。後期型は他工場と同じ、管数10の大きなものが1か所になったが、183工場や174工場と違い、外側に寄っている。
・112工場ではこの型から波切板設置金具が付いた。
・筒型燃料タンク取り付けステーと取り付け方法は、初期型は183工場や174工場、SUやT-34-76とは大幅に違う、112工場独自のもので、タンクの数も左右に1個ずつ。(前型式から変化なし。)後期型は183工場と同一の仕様のステーとなり、数も他工場と同様、右に2個、左に1個となった。
・砲塔基部側面の跳弾板は他工場と同じ長さだったが、戦後型は2倍以上の長さになったものがある。ただしテストベッドの可能性あり。この場合、車体側面の手すりはすべて同じ高さにある。
・後面下部のギヤカバーは従来どおりの丸みのあるもの。後期型はエッジが立ったものに変わった。
(Changed point from previous model)
· Front fender was changed into an angled type. In the early model, the fender was jointed by two short hinges. the hinge has 6 sylinders.(3+3=6) This point is a big feature of this model. In the late model, two short hinges were changed into one long hinge. The hinge has 10 sylinders, but different from №183 or №174, it is close to the outside, and is not centered.
· In №112, from this 1945 model, metal fittings of a wave protection bord were installed on the front armour.
· Early model has two fuel drums. Not three drums. The mounting stay is an original type of №112. It is not same as №183 nor №174 nor SU guns nor T-34-76.(Unchanged) But In the later model, three fuel drums were installed. And the mounting stay was changed into №183 type.
· In the later model, ricochet bars around the turret were changed into long type. (over 2-times long.) But it might be a test bed type. In this case, all handrails on the hull side are in the same level.
· Gear covers on the under rear panel is standard rounded type. In the later model, gear cover was changed into edged type.
(前型式から変更のない点)
・後上面装甲板が後下面装甲の上に覆いかぶさる、112工場独特の仕様。後上面装甲と後下面装甲を繋ぐヒンジは大きめのものが2か所だが、ヒンジに合わせて周りの装甲板の木口が削られ窪んでいる。
・車体銃前の跳弾板はない。
・車体機銃の防盾は銃眼の大きいもの。
・車体前縁はゆるい角型。他工場でも標準的なもの。
・車体前縁の両端に小さな四角い金具あり。他工場でも標準的なもの。
・砲塔基部周囲の跳弾板は他工場と同じ、T-34-85標準的なもの。
・操縦手ハッチ前に跳弾板あり。
・左側面にノコギリ装備。他工場でも標準的なもの。位置は183工場と同じ。
・ラジエター上面カバーとエンジン上面パネルを繋ぐ蝶番は他工場と同じ3か所。
・ラジエター上面カバーと車体後上面パネルを繋ぐ蝶番は他工場と同じく2か所だが、183工場よりも小さめ。蝶番の管は3+3の6個。(他工場の標準型は管が5+5の10個) 管が10個のものが現存するが、戦後に改修したもの。
・エンジン室の側面ルーバーは、T-34-76とは違い、2番目(真ん中)の取付金具が前寄りに取り付けられているものもある。両方のバージョンが同じくらいの割合で見られる。
・筒型燃料タンクを装備。数は他工場のT-34-85と違い、左右とも1つづつ。取り付けステーと取り付け方法は183工場や174工場、SUやT-34-76とは大幅に違う、112工場独自のもの。
・車体側面のシングルタイプの手すりは左右とも前から4個ずつ。これは183工場とは違う、112工場の特徴。(183工場は右側面は3個。) エンジンデッキ上の手すりは変化なし。
・トランスミッションハッチの上の手すりは、他工場より大きなもの。
・後面下部装甲板中央に牽引具あり。
・砲身クリーニングロッド箱の取っ手は標準的な┐_┌型。
・右フェンダーに工具箱あり。ただし破損欠落している例が非常に多い。
・左前部フェンダー上にU字型シャックル装備。他工場でも標準的なもの。
・前部フェンダーは丸型で、補強の打ち出し線はフェンダー下端まで続いている。他工場でも標準的なもの。
・後部フェンダーに補強用の打出し線あり。(戦時中の写真では大変判別しにくいが、T-34、T-34-85ともすべてあります。)
・車体にアンテナポストはない。
・車体後部に発煙装置を装備。他工場でも標準的なもの。
・車体前面に予備キャタピラが装備されている。
(Unchanged)
· The rear upper panel is overwrapped the rear under panel. This is the big feature of №112. There are two large hinges between the rear upper panel and the rear under panel. There is a notch on this armour at this hinge.
· There is no ricochet bar in front of the hull machine gun.
· The shield of the hull machine gun has a big gun sight.
· The front edge is the dull square type same as standard T-34-85.
· Tiny square metal fittings are equipped on the front edge.
· Ricochet bars around the turret are standard type same as other T-34-85.
· There is a ricochet bar in front of the driver's hatch.
· There is a saw on the left hull side. The position is same as №183.
· Three hinges between the radiator grill and the engine deck.
· Two wide hinges between the upper rear panel and the upper grill. But different from other factories, the hinge has six sylinders. 3+3=6 (A hinge of other factories has ten sylinders. 5+5=10) Today we can see some tanks that have 10 sylinders, but these are repaired type in the post-war.
· Different from T-34-76, in some tanks, a second (middle) joint of the grill on the side of the engine room is fixed near the front. We can see both version grills at the same rate.
· Two fuel drums are equipped. Not three drums. The mounting stay is an original type of №112. It is not same as №183 nor №174 nor SU guns nor T-34-76.
· There are four handrails on the each side. This point is different from №183. (№183 has three handrails on the right side.) But the size and the position of these handrails are similar to №183. Two handrails on the engine deck are not changed.
· There is a large handrail on the transmission hatch between exhaust pipes. This handrail is larger than other factories'.
· There is a towing device in the centre of the rear under panel.
· Handles of the box of a barrel cleaning rod is a standard "┐_┌" shape.
· There is a tool box on the right fender. But very often it is broken or missing.
· There are two "U" shackles on the left fender.
· Front fender is a rounded type. A press line is extended at the end of the lower edge. (This point is different from T-34-76.)
· There is a reinforcing line on the rear fender. (It is very hard to see this line in photos in WWII, but all T-34s and T-34-85s have this line.)
· There is no antenna post on the hull.
· Smoke generators are equipped on the rear panel. The smoke generator is a standard device for T-34-85 later model of other factories.
· Exrta tracks ware equipped on the front armour.

足回り Undercarriage;

(前型式との相違点)
 なし。
・後期型は起動輪の6つの飛び出たボルトがなくなり、平頭になった。(戦後型起動輪)
・後期型は転輪のハブキャップの真ん中にボルトが追加された。(戦後型ハブキャップ)
(Changed point from previous model)
Undercarrage is not changed from the previous. But in the post-war, six tall bolts of the drive wheel were flattend (Post-war type drive wheel). And a bolt was added in the centre of a hub cap of all wheels (Post-war type hub cap).
(前型式から変更のない点)
・履帯は狭軌500mm幅の、ワッフル模様のもので、縦のリブが増えたもの。112工場独自のもの。
・起動輪はスポークが6本あり、穴の周りに盛り上がりがある全鋼製。履帯と噛み合う6か所の部品を締めるボルトが飛び出ているもの。他工場でも標準的なもの。
・誘導輪はT-34-76以来の同じもの。他工場でも標準的なもの。10枚のリブがすべて長いもので、10個の穴の周りに盛り上がりがあるもの。ハブキャップボルトは10個。
・転輪はプレス式1944年型。(プレス式1943年型のゴム縁の穴も溝もないもの。)
(Unchanged)
· Tracks; narrow 500mm, №112 original waffle pattern tracks. Vertical ribs are increased in this track.
· Drive wheels; Full steel late type. It has six holes with rimmed edge around the holes. It has six tall bolts. This drive wheel is used from the previous model (T-34-76) in №112, and it became a standard type of T-34-85 of other factories.
· Idler wheels; Full steel last type with ten long ribs. It has ten holes with rimmed edge around the holes. This idler wheel is used from the previous model (T-34-76) in №112, and it became a standard type of T-34-85 of other factories.
· Road wheels: All 1944 dish type. (This is basically same as the 1940 dish type, but a inner ring was omitted. And both grooves ans holes on the rubber tyre were omitted.)


<使用キット Kits>
砲塔 Turret:MSD (改造 modified)
車体 Hull:MSD (改造 modified)
転輪 Road Wheels:Mini Art
誘導輪 Idler: MSD
起動輪 Drive: MSD (改造 modified)改造が半端なので他社のパーツに換装した方が良かった。But I should exchange the whole parts.
履帯 Tracks:MSD (改造 modified)

Road wheel



Drive wheel



Idler wheel



Track



Metal fittings of hull sides




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