T-34, Production in STZ, Autumn 1941
T-34 STZ(スターリングラードトラクター工場)1941年秋生産型


 特徴的な全鋼製転輪は、1941年の秋ごろに採用されたと言われています。
 フェンダー上の装備品については、他工場と違い、1941年夏型のレイアウトを踏襲しています。操縦手ハッチも他工場に比べ、遅くまで初期型でした。中央から離れたところでは、進化から取り残されて旧態が存続する事象は歴史上はよくあることです。
It is said that full steel road wheel was installed from autumn 1941.
The location of tools on both fenders are same as 1941 summer model. This point is a big difference from other factory. And the driver's hatch had been also old type until early 1942. In a local area, improving is left behind the times.



砲塔 Turret;

・溶接製砲塔と鋳造製砲塔の両方が存在する。溶接製砲塔は1941年型簡易溶接シェル、鋳造製砲塔は1940年型シェル。
・後面のボルトは溶接砲塔の場合は8つ、鋳造砲塔の場合は6つ。
・初期型は駐退機カバーのボルト、後面パネルのボルトもすべて円錐形。後期型は駐退機カバー上部のボルト2つ(両側で4つ)以外はすべて六角の平頭に変わった。
・溶接砲塔、鋳造砲塔とも、ペリスコープは左にPT-4-7型1基。右ペリスコープの穴はあるが装着例はなく、丸板で塞がれている。
・ハッチの2か所のヒンジは、砲塔側はリベット接合だが、ハッチ側は溶接。
・ハッチ上面の膨らみ方は左側が大きく膨らんだもの。最初から視察装置跡の穴のないもの。
Welded turret and cast turret, there are both. The welded turret has a simplified welded turret shell model 1941. The casted turret has a shell model 1940.
· Bolts on the rear panel are eight for the welded turret, and six for the casted turret.
· All bolts on the gun mantlet and on the rear panel are conical in the early model. In the late model, all bolts on the gun mantlet (except upper two bolts (total four bolts on both side)) and on the rear panel were changed into flat hexagonal bolts.
· The periscope is only one left, PT-4-7 type, for welded/cast turrets. The hole for a right periscope is sealed with a round plate.
· Two hinges of the top hatch is welded without rivets.(Hatch side) This hinges on the turret is riveted, isn't welded.(Turret side)
· The top hatch has a round bulge to the left. The hole for the old inspection equipment is nothing from the beginning.

車体 Hull;

(前型式からの変更点)
・車体前縁は溶接になった。
・車体機銃のマウントは完全なO型。STZのみの特徴。
・牽引具はγ字型フックの初期型でリベット止めのうえ溶接。他工場と違い、後部牽引具も前部と同じものを使用。留め具は183工場製と同じものに変わった。
・両側の後部フェンダーにジャッキ台装着金具あり。ただし左にのみジャッキ台を装着。
・右フェンダー上の装備品は前からグローサー5枚3セット、U字牽引具、ジャッキ1つ(1つに減った)、予備キャタピラ。
・前部フェンダーは分割のない1枚式で通常の長さ。左右フェンダーとも、外側に補強用の一筋の打出し線あり。両フェンダーとも前端外側は尖っておらず、丸くなっている。ただしフェンダーの垂直部分と水平部分の境は、エッジのあるSTZ独自の型式。同時代の183工場や112工場とは違う。
・後面パネルのボルトは排気管カバーも含めすべて円錐形だが、後期は平頭の六角ボルトになった。
・エンジンルーバーは縦ルーバー型だが、後期は横ルーバー型になった。
(Change point with previous model)
· The front edge was changed into welded. No rivets.
· The hull machine gun mount ring was changed into "O" shape. This is a big feature of STZ.
· Front towing devices are shape of "γ". They are riveted and welded. Rear towing devices are also shape of "γ". This is a different point from No.183 or No.112. Straps of these towing device were changed into the same as No.183.
· There are metal fittings for a jack base box on both rear fender. But a jack base box is on left rear fender only.
· Tools on the right fender are three sets of five grousers, two "U" shackles, a jack (decrease to one) and extra tracks.
· Front fender is a standard length and is not a separate type. Front outside edge is rounded. There is a line on the outside of each fender. Folding line between horizonal part and vertical part is sharp edged. This is a big different point from No.183 or No.112 in this period.
· All bolts on the rear panel including the exhaust pipe cover are conical. But in the late model, conical bolts were changed into flat hexagonal bolts.
· Engine grills are vertical fin type. But in the late model, a vertical fin was changed into a horizonal fin.
(前型式から変更のない点)
・操縦手ハッチは初期型。
・前照灯は前面左1基のみ。
・1942年型と違い、前面装甲板の左右が組み継ぎになっていない。後面装甲板も同じ。
・側面の燃料タンクは両舷とも前部は平置き型金具、後部は縦置き型金具が取り付けられ、燃料タンクが両舷合わせて10本装着できる。
・シャベル装着金具は、車体後面パネルの排気管の上方。
・左フェンダー上の装備品は前から砲身クリーニングロッド箱(背の低いもの)、グローサー5枚2セット、工具箱、予備キャタピラ。配置は183工場戦前型の特徴を残している。
・排気管の間のミッション点検ハッチは183工場同様の角型。42年型で付く取っ手はまだない。
・排気管カバーのボルト数は183工場や112工場と同様の7つ。
・後部フェンダーに補強用の打出し線あり。(戦時中の写真では大変判別しにくいが、T-34、T-34-85ともすべてあります。)
(Unchanged)
· The driver's hatch is a old type.
Only one left headlight is on the front panel. A base and a protrusion (connector?) for a right light is removed from the beginning.
· The front armour panel is jointed by a simple way, not by a finger joint. The rear panel,too. This is a different point from 1942 STZ model.
· There are one set of metal fittings for an external fuel box (flat setting type) and four set of metal fittings for an external fuel box (standing setting type) on the each side. Total ten boxes on both sides.
· Metal fittings for two shovels are on the rear panel.
· Tools on the left fender are a large box (for a gun barrel cleaner), two sets of five grousers, a tool box and extra tracks.
· The rear transmission hatch is a square type. With a keyhole. A tiny handrail is not equipped yet.
· There are 7 bolts on a exaust pipe cover. Same as No.183 or No.112.
· There is a reinforcing line on the rear fender. (It is very hard to see this line in photos in WWII, but all T-34s and T-34-85s have this line.)

足回り Undercarriage;

(前型式からの変更点)
・履帯は広軌550mm幅の、ワッフル模様のあるもの。
・誘導輪はSTZ式の全鋼製。(リブが長短交互になっており、目抜き穴は楕円形のもの。ハブキャップボルトは5つ。)
・転輪は全鋼製の初期型。(後期型と違い、目抜き穴の周りに盛り上がりがないもの。)
(Change point with previous model)
· Tracks; 550mm, model 1941-1942 early waffle pattern tracks.
· Idler wheels; Full steel, STZ original type. (Five long ribs and five short ribs alternately. Holes are ellipse. Five bolts on the hub cap.)
· Road wheels; Full steel wheel early type. (It has ten holes without rimmed edge around the holes.)
(前型式から変更のない点)
・起動輪は1941年型。(1940年型と同じデザインだが、外周の溝がないもの。内蔵ゴムが省かれたと思われる。)42年型で特徴的なSTZ特製のものでなはい!
(Unchanged)
· Drive wheels; 1941 type. (The design is same as 1940 type. But without an outside ridge. It seems that the inner rubber was discontinued.) The famous STZ 1942 drive wheel is not installed yet!



<使用キット Kits> Dragon (改造 modified)

Road wheel



Drive wheel



Idler wheel



Track



Metal fittings of hull sides




Alpine


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