T-34, Production in STZ, Summer 1941
T-34 STZ(スターリングラードトラクター工場)1941年夏生産型
T-34, Production in STZ (Stalingrad Tractor Factory), middle 1941.


 STZの最初期型と考えられる画像は、1941年11月7日のパレード動画に登場する車両(画面左から右へと走る車両)と、他には撃破された写真1枚しか確認できません。
We can see now this type only in the film of the parade in Moscow 7th Novembre 1941 (This tank ran from left to right in the screen.) and there is only one photo.


 STZでは、1941年の夏ごろから本格的にT-34の生産が始まったとされています。ハリコフが当時生産していた型と同じものがコピー生産されたと考えるのが最も自然です。転輪も、ゴム付きの1940年標準型で、キャタピラもワッフルパターンでない初期の標準型です。溶接型砲塔は、最初から簡易型溶接砲塔シェルを搭載しています。
 STZの生産車は、1941年の末ごろまで、燃料タンク縦置き用の金具を装備しています。ハリコフ工場がこれを装備していた時期にSTZが生産を開始した証左でしょう。
It is said that the production in STZ started from summer 1941. It is natural to think that the model of this period of No.183 was copied and was producted in STZ too. Road wheel is same as No.183, which is 1940 dish type wheel with rubber tyre. Tracks are early standard type (Not waffle). The welded turret has the simplified shell type 1941 from the beginning.

STZ T-34s have metal fittings for an external fuel box (standing setting type) up to the end of 1941. This standing metal fitting is the proof of the period of the starting production in STZ. In July 1941, in No.183, the model with this metal fitting was producted.

砲塔 Turret;1941年型簡易溶接砲塔 Simplified welded turret model 1941

・溶接製砲塔は1941年型簡易溶接シェルを使用。後面パネルが幅広でボルトは8個。
・駐退機カバーのボルト、後面パネルのボルトもすべて円錐形。
・ペリスコープは左にPT-4-7型1基。右ペリスコープの穴はあるが装着例はなく、丸板で塞がれている。
・ハッチの2か所のヒンジは、砲塔側はリベット接合だが、ハッチ側は溶接。
・ハッチ上面の膨らみ方は左側が大きく膨らんだもの。最初から視察装置跡の穴のないもの。
・鋳造製砲塔が存在したかどうかは不明。
· Welded turret has a simplified welded turret shell model 1941. The rear panel is wide and has 8 bolts.
· All bolts on the gun mantlet and on the rear panel are conical. Not flat hexagonal bolts.
· The periscope is only one left, PT-4-7 type. The hole for a right periscope is sealed with a round plate.
· Two hinges of the top hatch is welded without rivets.(Hatch side) This hinges on the turret is riveted, isn't welded.(Turret side)
· The top hatch has a round bulge to the left. The hole for the old inspection equipment is nothing from the beginning.
· It is unknown whether there was cast turret.

車体 Hull;

(183工場1941年夏生産型と違う点)
・前部牽引具はγ字型フックの初期型でリベット止めのうえ溶接。留め具は不鮮明だが他に例のないもの。後部牽引具も同じγ字型フックの初期型。(183工場では後部はJ字型牽引具を使用。)
・シャベル装着金具は、車体後面パネルの排気管の上方という点は183工場と同じだが、留め具の形状は183工場と違うもの。
・前照灯は前面左1基のみ。右前照灯は後ろの突起物も何もない。
(Differences from №183 Summer 1941)
· Front towing devices are shape of "γ". They are riveted and welded. The strap is an unique type. Rear towing devices are also shape of "γ". (In No.183, rear towing · devices are shape of "J". )
· Metal fittings for two shovels are on the rear panel. This point is same as No.183. But the centre strap is a STZ original type.
· Only one left headlight is on the front panel. A base and a protrusion (connector?) for a right light is removed from the beginning.
(183工場1941年夏生産型と同じ点)
・車体前縁はリベット止め。
・エンジンルーバーは縦ルーバー型。
・後部左右フェンダー上にジャッキ台装備。
・側面の燃料タンクは両舷とも前部は平置き型金具、後部は縦置き型金具が取り付けられ、燃料タンクが両舷合わせて10本装着できる。
・前部フェンダーは分割のないシンプルなもの。左右フェンダーとも、外側に補強用の一筋の打出し線あり。両フェンダーとも前端外側は尖っておらず、丸くなっている。フェンダーの垂直部分と水平部分の境は、エッジのない丸型。
・後部フェンダーに補強用の打出し線あり。(戦時中の写真では大変判別しにくいが、T-34、T-34-85ともすべてあります。)
・右フェンダー上の装備品は前からグローサー5枚3セット、U字型牽引具2つ、ジャッキ2つ、予備キャタピラ。
・左フェンダー上の装備品は前から砲身クリーニングロッド入れ(背の低いもの)、グローサー5枚2セット、工具箱、予備キャタピラ。
・車体機銃のマウントリングは逆U字型。装甲の下部溶接跡が真ん中で途切れている。
・後面パネルのボルトは排気管カバーも含めすべて円錐形。
(Same points as №183 Summer 1941)
· The front edge remains of riveted. Not welded.
· Engine grills are vertical fin type.
· Jack base boxes on both rear fenders.
· There are one set of metal fittings for an external fuel box (flat setting type) and four set of metal fittings for an external fuel box (standing setting type) on the each side. Total ten boxes on both sides.
· Front fenders are simple and standard length. There is a line on the outside of each fender. Front outside edge of fenders are rounded, not pointed. Folding line between horizonal part and vertical part is rounded, not sharp edged.
· There is a reinforcing line on the rear fender. (It is very hard to see this line in photos in WWII, but all T-34s and T-34-85s have this line.)
· Tools on the right fender are three sets of five grousers, two "U" shackles, two jackes and extra tracks.
· Tools on the left fender are a large box (for a gun barrel cleaner), two sets of five grousers, a tool box and extra tracks.
· A mount ring of a hull machine gun is a horseshoe-shaped. But the welded line of the armour was interrupted in the centre.
· All bolts on the rear panel including the exhaust pipe cover are conical. Not flat hexagonal bolts.

足回り Undercarriage;

(183工場1941年夏生産型とすべて同じ)
・履帯は550mm幅の、41~42年に多く使われた形式。
・起動輪は1941年型。(1940年型と同じデザインだが、外周の溝がないもの。内蔵ゴムが省かれたと思われる。)
・誘導輪はゴム縁のある初期型。
・転輪はプレス式1940年型。
(All are same as №183 Summer 1941)
Tracks; 550mm, model 1941-1942 early standard tracks.
Drive wheels; 1941 type. (The design is same as 1940 type. But without an outside ridge. It seems that the inner rubber was discontinued.)
Idler wheels; 1940 type with rubber.
Road wheels; 1940 dish type.



<使用キット Kits> Dragon (改造 modified)

Road wheel



Drive wheel



Idler wheel



Track



Metal fittings of hull sides




ТАНК(Tankman), Evolution (Infantry)



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