T-34, Repair Reproduction in Omsk (Factory №174), Autumn 1943.
T-34 1943年秋 オムスク工場(第174工場)修理改修型

 1943年後半になると戦線もソ連軍押し気味となり、撃破された車両の回収・修理能力も大きく向上し、生産工場直送でないものが多く見られるようになってきます。また 、この時期になってくると、報道・記録写真をたくさん撮る余裕も出てきたのではないでしょうか。写真がかなり多く残っています。
 砲塔にコマンダーキューポラが装備された型ですが、新規の生産型は183工場製の最末期のもののみと思われます。細部まで同じ仕様のものが戦場で一定数みられるからです。
 圧倒的大多数は後送修理されたものの改修型です。そのため、車体も砲塔もすべての時期や工場製のものが混ざって存在します。

 改修工場は、ChTZ(チェリャビンスクトラクター工場;T-34を生産していたチェリャビンスクキーロフ工場ChKZではないほう。)とオムスクであるとされています。特にオムスクでは大規模な修理デポがあり、コマンダーキューポラとピストルポートを改修新設する他にも、車体細部も可能な限り「アップデート」されたようです。オムスクやチェリャビンスクの「生産数」は、これらの修理車両を含んでいると考えられます。そう考えると、チェリャビンスクでのT-34の新規生産は、1943年の秋ごろには終了し、その後の「生産数」はこの再生生産数のことであるとも考えれるのではないでしょうか。
 ちなみに、ソ連軍ではT-34やJS-2は2~3回、撃破されて「修理再生産」されることが普通であるとする書物もあります。

 なお、OT-34火炎放射戦車は、すべてオムスクで作られたため、この修理改修型がベースになっています。

In 1943, Red Army became offencive. Ability of recovercy and repair has much improved. We can see many tanks that were not directly sent from a factory. And Red Army may have much time for taking photos in a field, we can see many photos today.
About a type installed a commander's tower, №183 producted this type as a new production. Because we can see some photos of the tanks that have same details.
Almost of all tanks with a commander's tower were producted as repaired tanks. So these tanks have many variations in details.

It is said that the repairing factories are Omsk and ChTZ. Especially in Omsk, it seems that there was a big repair factory, besides a commander's tower, side pistol ports and a right periscope, many points were updated in the hull too.
It seems that count of the product in Omsk and ChTZ involves these repaired tanks.
It is said that soviet tanks were usually knocked out in two or three times, and they were usually repaired in two or three times.

By the way, all OT-34 framethrower tank (with a cupola) were producted in Omsk. So all of them were this repair reproduction version.

砲塔 Turret;
・コマンダーキューポラの追加。展視口は5つで、ハッチは2枚式。ハッチの上にMk.4型ペリスコープあり。
・砲塔上のペリスコープは左にPTK-5型1基。オムスクでは右に筒型の構造物(簡易ペリスコープ?)を追加。
・ピストルポートは後面の他に、側面のバイザー付近に左右各1基追加。タミヤのプラモデルのように、コマンダーキューポラがあるがピストルポートが増設されていないという車両は基本的には存在せず。(ただし1両は写真が存在します。)
・手すりのない砲塔だった場合や手すりが破損していた場合は、オムスクではシングルタイプの手すりを追加。
· A commander's tower was installed. It has five visors and two-pieced hatch. There is a Mk.4 periscope on a hatch.
· A PTK-5 periscope is on the left top fo the turret. In Omsk, a short tube (easy periscope?) was installed on the right top. (Different from №183 or ChTZ.)
· Pistol port was added on each side of the turret. We cannnot see a case that a tank has a commander's tower but it don't have side pistol ports as a Tamiya's kit. (But there is only one photo that a tank has a commander's tower but it don't have side pistol ports.)
· If handrails were damaged or were not equipped, single type handrail (Omsk type handrail, same as №112) were added. (Different from ChTZ.)

車体 Hull;
・112工場製の車体の場合は、前面にあった前照灯を左側面に移設。
・112工場製の車体の場合は、車体前面の手すりを適宜撤去。(ドイツ軍でも鹵獲車両は撤去しているので、砲弾が喰いこんでしまうのだと思われる。))
・操縦手ハッチ前に跳弾板のなかったものは追加。
・112工場製のものは砲塔周囲の跳弾板をそのまま残すが、そもそもない他工場製の場合はわざわざ追加しない。
・112工場製の場合は、ラジエター上面カバーと車体後上面パネルを繋ぐ2か所の蝶番を追加して他工場と同様の型式にアップデート。
・手すりのない車体だった場合は、オムスクではシングルタイプの手すりを追加。
・初期は角型オムスク型燃料タンクを後部に装備。後期は筒型燃料タンクを3つ装備。位置はT-34-85と同じ。取り付けステーはチェリャビンスクと同じもの。112工場や183工場、SU自走砲などとは違うもの。
· In a case of №112 hull, a headlight was moved from the front armour to the left side.
· In a case of №112 hull, two handrails on the front armour were removed. (This handrail seemed to catch an enemy bullet. Because they are also removed in T-34s used by Germans.)
· In a case of no ricochet bar in front of the driver's hatch, a ricochet bar was add on.
· In a case of №112 hull, ricochet bars around the turret were remained.
· In a case of №112 hull, between the upper rear panel and the radiator grill, two wide hinges were added. The hinge has ten sylinders. (5+5=10)
· If handrails were damaged or were not equipped, single type handrail (Omsk type handrail, same as №112) were added. (Different from ChTZ.)
· In a early model, angled fuel boxes of Omsk type are equipped on the rear panel of each side. In a late model, three fuel drums are equipped. Their locations are same as T-34-85. The mounting stay is same as ChKZ. It is not same as №112 nor №183 nor SU guns.

足回り Undercarriage;
・各工場製のまま。
· It depend on each factory and each period.



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