T-34, Production in ChKZ (Chelyabinsk Kirov Plant), 1942 Autumn.
T-34 チェリャビンスクキーロフ工場 1942年秋生産型

 1942年の秋ごろに生産されたと思われる型式です。
 This model seems to have been producted autumn 1942.

<チェリャビンスク生産型に対する考察 Consideration of Chelyabinsk production>


チェリャビンスクでは主に重戦車を生産していたため、T-34は限定的にしか生産はされませんでした。ただし、1942年から1944年まで、後のオムスク工場同様、一大修理デポとして機能しており、「チェリャビンスクでのT-34生産数」の中には修理再生産数も含まれていると考えられます。(アメリカの工業力とソビエトの工業力も勘案すると、T-34シリーズの生産数がM4シャーマンよりも大幅に多いのは、修理再生産数が含まれているためと考えられます。)

183ウラル工場の生産が完全に軌道に乗った1943年春以降は、チェリャビンスクではT-34は専ら修理再生産を行い、新規生産はされなかったと推測されます。というのは、後面パネルが明らかに「チェリャビンスク型」になっている車両の戦場写真は、白色迷彩や冬や雪融けの情景がほとんどで、夏場を思わせるものは少ないからです。(修理再生産の痕跡が明らかなものやドイツ軍使用車は除く。)

実車写真では、車体後面パネルが明らかに「チェリャビンスク型」になっている車体に、上部の丸い「ウラルマシ型」砲塔を載せた車両は1枚も見当たりません。(修理再生産の痕跡が明らかなものやドイツ軍使用車は除く。)

逆に、上部の丸い「ウラルマシ型」砲塔を載せた車両で後面パネルが確認できるものは、すべて「ウラルマシ型」になっており、またウラルマシ特有の2分割型履帯を装着しています。ついでに言えば、転輪もすべてがゴム付きディスク型という、ウラルマシ生産車の特徴を備えています。

ゆえに、写真を精査する限り、一般の言説とは違い、チェリャビンスクで新規生産された車両では、「ウラルマシ型」砲塔を載せたものは存在しないと結論付けられます。

ChKZ mainly produced heavy tanks, and produced limited amount of T-34. From 1942 to 1944, like the later Omsk factory, ChKZ worked as a major repair depot, and I think that the amount of T-34 producted in Chelyabinsk includes the amount of repaired tanks. Considering the American industrial power and the Soviet industrial power, and considering the amount of the T-34 series is significantly higher than that of the M4 Sherman series, I think that the amount of T-34 producted in USSR includes the amount of repaired tanks.

From spring 1943, when the production of the No.183 Ural factory got completely going, ChKZ mainly repaired T-34 and produced only a few amount of new vehicles, I think.
Because, inspecting WWII photos, almost of all T-34 with a rear panel of ChKZ type are camouflaged in white, and they are in winter or snowmelt scenes. And only a few tanks are in summer scenes. (Excluding repaired and used by German army.)

In WWII photograph, in fact, there is no example of having both a rear panel of ChKZ type and a round UZTM turret. (Excluding repaired and used by German army.)
And as long as we can see WWII photos, all tanks with a round UZTM turret have a rear panel of UZTM type and two-separated track that is feature of UZTM tanks. And the road wheels have the characteristics of UZTM - all road wheels are disc type with rubber.

Therefore, as long as we can see WWII photos, in fact, it can be concluded that T-34 with a UZTM turret was not produced in Chelyabinsk, excluding repaired tanks.

*この作例は、一度説明書どおり塗装完成させたものを、2019年に修正・改造したものです。
This model was built and painted by me along the instruction in the past day, and in 2019 after reseaching T-34 in detail, I modified it.

砲塔 Turret;

(183工場と違う点)
・確認できる実車写真は六角砲塔ソフトエッジ型のみ。(修理再生産の痕跡が明らかなものやドイツ軍使用車は除く。)
(Differences from №183)
· We can see pictures of "Soft edge" type only. (Excluding repaired and used by German army.)
(183工場と同じ点)
・砲塔上のペリスコープはPTK-5型1基。
・ピストルポートは後面のみ。
・3ピース型の手すりあり。
(Same points as №183)
· A periscope on the left top of the turret. PTK-5 type.
· A pistle port on the rear.
· With handrails of three pieced type.

車体 Hull;

(183工場と違う点)
・車体後上面パネルの両脇ボルトは5個。
・車体後上面パネルと後下面パネルの結合ヒンジは2つで、この部分の装甲はタミヤのように削られておらず、一直線。
(Differences from №183)
· There are five bolts on the side line of the upper rear panel.
· Two hinges between the upper rear panel and the under rear panel. Not three hinges as No.183. (Armour around hinges is not dented like Tamiya's error kit. Edge of armour is straight.)
(183工場と同じ点)
・後部に183工場と同じ角型燃料タンクを装備。
・手すりは4ピース型のものが左右側面に2つづつあり。
・エンジンデッキ上に3ピース型の手すり(左右1対)あり。
・牽引具はγ字型で完全溶接の後期型。
・操縦手ハッチ前の跳弾板あり。砲塔周囲の跳弾板なし。
・後部下面のギヤカバーはエッジの立っていない、丸みを帯びた標準的なもの。
・排気管の間のハッチは丸型。183工場と同じ大きさの小さな取っ手付き。
・右フェンダー上の装備品は前からグローサー金具3セット(2か所×3セット=6)、工具箱。
・左フェンダー上の装備品は前からU字型牽引具2つ、砲身クリーニングロッド入れ。
・ラジエター上面カバーと車体後上面パネルを繋ぐ蝶番は幅広のものが2か所。蝶番の軸筒の数は10(5+5)。
・ラジエター上面カバーとエンジン上面パネルを繋ぐ蝶番は3か所。
・後部フェンダーに補強用の打出し線あり。(戦時中の写真では大変判別しにくいが、T-34、T-34-85ともすべてあります。)
(Same points as №183)
· Angled fuel boxes were equipped on the rear panel.
· There are two four-pieced handrails on each side.
· With three pieced handrails on the engine deck.
· Front and rear towing devices are late type. They are welded. Not riveted. Same as T-34-85.
· There is a ricochet bar in front of the driver's hatch. No ricochet bar around the turret.
· Gear covers on the under rear panel is standard rounded type. Not edged type.
· A round transmission hatch between exhaust pipes with a tiny handle same as No.183.
· Tools on the right fender are metal fittings for three sets of grousers (2X3=6) and a tool box.
· Tools on the left fender are two "U" shackles and a large box (for a gun barrel cleaner).
· Two wide hinges between the upper rear panel and the upper grill. The hinge has ten sylinders. (5+5=10)
· Three hinges between the upper grill and the engine deck.
· There is a reinforcing line on the rear fender. (It is very hard to see this line in photos in WWII, but all T-34s and T-34-85s have this line.)

足回り Undercarriage;

(183工場と違う点)
・転輪:全てプレス式1942年型。(プレス式1940年型から、内側の輪の部品がなくなったもの。112工場と同じ。)
(Differences from №183)
· Road wheels: All 1942 dish type. (This is basically same as the 1940 dish type, but a inner ring was omitted.)
(183工場と同じ点)
・履帯は狭軌500mm幅の、ワッフル模様のもの。1943年以降生産のT-34に標準的なもの。
・起動輪は全鋼製の中期型。183工場と同じもの。穴の周りの盛り上がりがなく、6つのボルト(リベット)が三角錐のもの。
・誘導輪は全鋼製の中期型、183工場と同じもの。10枚のリブがすべて長いもので、10個の穴の周りに盛り上がりがないもの。ハブキャップボルトは10個。
(Same points as №183)
· Tracks; Narrow 500mm waffle pattern tracks. Standard type for T-34 or T-34-85.
· Drive wheels; Full steel middle type of №183. It has six holes without rimmed edge around the holes. It has six low conical bolts.
· Idler wheels; Full steel middle type of No.183 with ten long ribs. It has ten holes without rimmed edge around the holes. Ten bolts on the hub cap.


<使用キット Kits>
砲塔 Turret:Tamiya (改造 modified)
車体 Hull:Tamiya (改造 modified)
転輪 Road Wheels:Mini Art
誘導輪 Idler: Mini Art
起動輪 Drive: Tamiya
履帯 Tracks:MSD (改造 modified into standard type)

Road wheel



Drive wheel



Idler wheel



Track



Metal fittings of hull sides




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