T-34, Production in Factory №183 (UTZ),
just after evacuated to Nizhny Tagil (January 1941)
T-34 183工場(ウラル戦車工場)ニジニ・タギル移転直後生産型(1941年1月)

 1941年12月末に、ニジニタギルへ脱出したハリコフ183工場は、183ウラル戦車工場へと変わりました。
 始めのころは、ウラルマシの部品を持ってきてT-34を組み立てていましたが、徐々に、すべての部品を自前で生産して組み立てるようになったとのことです。
 写真のタイプは、モスクワ防衛後、1942年1~3月の攻勢に投入された、第1親衛戦車旅団のものです。白い網目状の明細が特徴的で、写真も多く残っています。

 この生産ロットは、新型の、幅の狭い500mmのV字模様初期型履帯を装着しているのが特徴です。資源節約のためタイヤも幅の細いものに変えられたのに合わせ、履帯もこの幅で良いとされたのでしょう。この履帯は始めにウラルマシで生産されたようです。

 砲塔は、溶接製砲塔と鋳造製砲塔が存在しますが、鋳造製砲塔は多くが112工場へ振り分けられたと思われ、183工場の車体に鋳造砲塔が載っている型は、写真では少数しか残っていません。

At the end of Decembre 1941, Factory No.183 (KhPZ) evacuated to Nizhny Tagil, transformed into the Ural Tank Plant №183 (UTZ).
They collected reserve parts and assembled 25 T-34 tanks in Decembre.
At first, Factory №183 received hulls and turrets from UZTM. But soon, UTZ began to provide itself with all parts.
This type is seen in the soviet offencive winter 1941-1942, just after battle of Moscow. This tank belonged to 1st guards tank brigade. Features white mesh camouflage.
This lot has new narrow 500mm tracks with "V" pattern. I think, because road wheels were changed into narrow type for a conservation, tracks were also changed into narrow type. This track seems to have been producted in UZTM at first.

There are a welding turret and a casting turret. But many of the casting turret seems to have been distributed to factory №112, and only a few №183 tanks have a casting turret.





砲塔 Turret;

(変更点)
・駐退機カバーのボルト、後面パネルのボルトはすべて六角の平頭に変わった。円錐形ではない。
・溶接製砲塔も鋳造製砲塔も、ペリスコープは左側にPT-4-7型1基のみ。2基ある例はない。撤去された右ペリスコープの穴は丸板で塞がれている。
(Changed)
· All bolts on the gun mantlet and on the rear panel were changed into flat hexagonal bolts. Not conical bolts.
· The periscope is only one left, PT-4-7 type, for both turrets. Never two periscope version. The hole of the removed right periscope is sealed with a round plate.
(以下変更なし)
・溶接製砲塔と鋳造製砲塔の両方が存在する。溶接製砲塔は1941年簡易型シェル。鋳造製砲塔は1940年型シェル。
・後面のボルトは溶接砲塔の場合は8つ、鋳造砲塔の場合は6つ。
・ハッチ上面の膨らみ方は左側が大きく膨らんだもの。視察装置跡の穴は最初からないもの。
(Unchanged)
· Welded turret and cast turret, there are both. The welded turret is a simplified shell model 1941. The casted turret shell is still model 1940.
· Bolts on the rear panel are eight for the welded turret, and six for the casted turret.
· The top hatch has a round bulge to the left. The hole for the old inspection equipment is nothing from the beginning.

車体 Hull;

(前型式からの変更点)
・操縦手ハッチは旧型に戻っているが、左右のペリスコープは装着されていない。ただし右のみ、その基部を残している。
・アンテナポストは撤去され四角い板で塞がれている。
・前面に増加装甲版を取り付けた車両がある。前縁のリベット部分を避けるようにカットされている。
・後面パネルのボルトは排気管カバーも含めすべて平頭の六角になった。
・右の前照灯をはじめから撤去、跡形もなし。その後ろの突起物もなし。左の前照灯もはじめから装備せず。ただしその後ろの突起物(前照灯用デバイス)はあり。
・車体側面の燃料タンク取り付け金具は全て廃止。
・ジャッキ台の装備も廃止。
・右フェンダー上の装備品は前からグローサー5枚3セット、工具箱、予備キャタピラ。ジャッキはなくなった。
・左フェンダー上の装備品は前からU字型牽引具2つ、砲身クリーニングロッド入れ(背の低いもの)、予備キャタピラ。
・前部フェンダーはSTZと同様の、垂直部分と水平部分の境にエッジのあるもの。左右フェンダーとも、外側に補強用の一筋の打出し線あり。両フェンダーの前端外側は、尖っておらず丸くなっているものが多いが、丸くなっていないものも少数ある。
(Changed)
· The driver's hatch turned back to an old type. But right and left small periscopes are removed. But it seems that the base of a right periscope is remained.
· An antenna post was removed and was sealed with a square plate.
· Some vehicles are equipped with an additional armour on the front. The armour is cutted to avoid bolts and towing devices.
· All bolts on the rear panel including the exhaust pipe cover were changed from conical into flat hexagonal bolts.
· A base of a right light and a protrusion (connector?) removed from the producting. Left headlight is not installed too. Nor light base. But a protrusion (connector?) behind the left light is remained.
· All metal fittings for external fuel box were discontinued.
· A jack base box was discontinued.
· Tools on the right fender are three sets of five grousers, a tool box and extra tracks. No jack.
· Tools on the left fender are two "U" shackles, a large box (for a gun barrel cleaner) and extra tracks. No metal fittings for grousers.
· Front fenders are simple and standard length. Folding line between horizonal part and vertical part was changed into sharp edged as STZ. There is a line on the outside of each fender. Front outside edge of fender is rounded, not pointed. But a few vehicles have pointed type. (以下変更なし)
・エンジンルーバーは横型ルーバー。(T-34-85と同じもの。)
・前部牽引具はγ字型フックの初期型でリベット止めのうえ溶接。後部牽引具はJ字型でリベット止めのうえ溶接。
・車体前縁は従来どおりリベット止め。溶接せず。
・車体機銃のマウントは下部の直線なO型。(蒲鉾型)
・後面のミッション点検ハッチに取っ手あり。鍵穴なし。
・シャベル装着金具はどこにも装備していない。
・後部フェンダーに補強用の打出し線あり。(戦時中の写真では大変判別しにくいが、T-34、T-34-85ともすべてあります。)
(Unchanged)
· Horizonal fin type engine grills. (Same as T-34-85)
· Front towing devices are shape of "γ". They are riveted and welded. Rear towing devices are shape of "J". They are riveted and welded.
· The front edge remains of riveted. Not welded.
· The hull machine gun mount ring is "D" shape 90°rotated to the left.
· A tiny handrail is on the rear transmission hatch. No keyhole.
· Metal fittings for shovels are nowhere.
· There is a reinforcing line on the rear fender. (It is very hard to see this line in photos in WWII, but all T-34s and T-34-85s have this line.)

足回り Undercarriage;

(変更点)第1転輪を除き、すべて変更されています。
・履帯は狭軌500mm幅の、V字模様の初期型。
・起動輪は全鋼製の183工場独特のもの。穴の周りの盛り上がりがなく、6つのボルト(リベット)が三角錐のもの。1941年型の装着例もあり。
・誘導輪は全鋼製の最初期型。スポーク部分が長短交互になっており、目抜き穴は正円形、ハブキャップボルトが5つのもの。
・転輪はプレス式1940年型に、幅の狭いゴムタイヤを履かせたもの。ただし走行時負担のかかる第1転輪のみ、従来と同じ幅のゴムタイヤを装着している。従来型のゴムタイヤは穴数42、幅の狭いゴムタイヤは穴数40。これはBT-7と同じもの。
(Changed)All are changed, except 1st road wheel.
Tracks; Narrow 500mm early "V" pattern tracks.
Drive wheels; Full steel early type of №183. It has six holes without rimmed edge around the holes. It has six low conical bolts. Some vehicles have previous type (type 1941) drive wheel.
Idler wheels; Full steel early type of №183. Five long ribs and five short ribs alternately. Holes are perfect circle. Five bolts on the hub cap. (Not ten bolts.)
Road wheels; Model 1940 dish with narrow rubber tyre. This narrow rubber tyre has 40 holes and grooves. This is the same as a BT-7 tyre. (Standard width rubber tyre of T-34 has 42 holes and grooves.) But only first road wheel is model 1940 standard width dish type.


<使用キット Kits>
砲塔 Turret:Dragon (1940年型から改造 modified from a 1940 welded turret)
車体 Hull:Dragon (改造 modified)
転輪 Road Wheels:Miniarm
誘導輪 Idler: Tamiya (改造 modified)
起動輪 Drive: Tamiya
履帯 Tracks:MSD

Road wheel



Drive wheel



Idler wheel



Track



Metal fittings of hull sides





脚まわりの雪はタミヤの情景テクスチャーペイント「粉雪 ホワイト」。Snow on the undercarriage is Tamiya's Diorama Texture Paint "Powder Snow Effect".

ТАНК(Infantry), Alpine(Tankist)
MiniArt - Soviet Assault Infatry #35226

地面に白砂を接着し、重曹を撒いた。Fixed white sand on the board and sprinkled baking soda on it.


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