T-34, Production in Factory №183 (KhPZ), Septembre - Octobre 1941
T-34 183工場(ハリコフ機関車工場)1941年9月~10月生産型

 1941年11月7日のモスクワでの革命記念日パレードにも登場しているモデルです。
新型のドライバーズハッチを、旧型ハッチ用の前面装甲板に無理矢理装着しています。
この型は、183工場がニジニ・タギルへ疎開となり、10月に工場が閉鎖されたため、短期間しか製造されませんでした。
112工場でのT-34生産開始がこの時期だったため、これと同型のものをコピー生産して工場がスタートしています。

This model also can be seen in photos of the parade at the Red Square on 7 Novembre 1941.
A new driver's hatch is forcibly attached to the front armour that is shaped for the old hatch.
This model was producted in short period. Because Septembre 1941, the Factory №183 began to evacuate to Nizhny Tagil. In Octobre, KhPZ was closed.
In this period, the production of T-34 in Factory №112 was started. So Factory №112 copied this model of T-34.



砲塔 Turret;

(変更点)
なし。
(Changed)
None.
(以下変更なし)
・溶接製砲塔と鋳造製砲塔の両方が存在する。溶接製砲塔は1941年簡易型シェル。鋳造製砲塔は1940年型シェル。
・後面のボルトは溶接砲塔の場合は8つ、鋳造砲塔の場合は6つ。
・駐退機カバーのボルト、後面パネルのボルトもすべて円錐形。
・ペリスコープはPT-4-7型2基。右ペリスコープを装着せず、丸板で塞いだものも多く見られる。
・ハッチ上面の膨らみ方は左側が大きく膨らんだもの。視察装置跡の穴は最初からないもの。
(Unchanged)
· Welded turret and cast turret, there are both. The welded turret is a simplified shell model 1941. The casted turret shell is still model 1940.
· Bolts on the rear panel are eight for the welded turret, and six for the casted turret.
· All bolts on the gun mantlet and on the rear panel are conical. Not flat hexagonal bolts.
· Two periscopes standardly. Both are model PT-4-7. Many tanks have only left periscope and right hole is sealed with a round plate.
· The top hatch has a round bulge to the left. The hole for the old inspection equipment is nothing from the beginning.

車体 Hull;

(前型式からの変更点)
・操縦手ハッチは他工場に先駆けて装甲バイザー2つの新型だが、旧型ハッチに合わせたデザインの前面装甲版に無理矢理な感じで装着されている。右ペリスコープのみ、基部は残されているよう。
・車体機銃のマウントリングは逆U字型で、装甲の下部溶接線は真ん中で途切れている。後にマウントリングの下部がつながり、下部の直線なO型(蒲鉾型)になった。
・後面トランスミッション点検ハッチのカギ穴が廃止され取っ手がついた。
(Changed)
· The driver's hatch is a new type with two armored visor. But it is attached to the front panel that was designed for the old hatch. It seems that the base of a right periscope was remained.
· The hull machine gun mount ring is still horseshoe-shaped. Later, the its lower part was connected. So it became "D" shape 90°rotated to the left.
· A tiny handrail was added on the rear transmission hatch and a keyhole was discontinued.
(以下変更なし)
・前部牽引具はγ字型フックの初期型でリベット止めのうえ溶接。後部牽引具はJ字型でリベット止めのうえ溶接。
・エンジンルーバーは横型。(T-34-85まで続く標準的なもの。)
・側面の燃料タンクは左舷は平置き型金具を3組、右舷は平置き型金具を2組装備。
・シャベル装着金具はどこにも装備していない。
・ジャッキ台は右舷の後ろの方に1つ装備。
・右フェンダー上の装備品は前からグローサー5枚3セット、ジャッキ1つ、工具箱、予備キャタピラ。
・左フェンダー上の装備品は前からU字型牽引具2つ、砲身クリーニングロッド入れ(背の低いもの)、燃料タンクラック留具4本、予備キャタピラ。
・前部フェンダーは短いものでなく、標準的な長さのもので、分割のない1枚式。左右フェンダーとも、外側に補強用の一筋の打出し線あり。両フェンダーとも前端外側は尖っておらず、丸くなっている。フェンダーの垂直部分と水平部分の境は、エッジのない丸型。
・後部フェンダーに補強用の打出し線あり。(戦時中の写真では大変判別しにくいが、T-34、T-34-85ともすべてあります。)
・車体前縁は従来どおりリベット止め。溶接せず。
・前照灯は前面左1基のみ。右前照灯は基部も始めからないが、その後ろの突起物(コネクター?)は残っている。
・後面パネルのボルトは排気管カバーも含めすべて円錐形。
(Unchanged)
· Front towing devices are shape of "γ". They are riveted and welded. Rear towing devices are shape of "J". They are riveted and welded.
· Horizonal fin type engine grills. (Same as T-34-85)
· Three set of metal fittings for an external fuel box (flat setting type) are on the left side, and two set of them are on the right side.
· Metal fittings for shovels are nowhere.
· One jack base box is on the right side rear.
· Tools on the right fender are three sets of five grousers, one jack, a tool box and extra tracks. · Tools on the left fender are two "U" shackles, a lower large box (for a gun barrel cleaner), four metal fittings for external fuel boxes and extra tracks. No metal fittings for grousers.
· Front fenders are simple and standard length. There is a line on the outside of each fender. Front outside edge of fender is rounded, not pointed. Folding line between horizonal part and vertical part is rounded, not sharp edged.
· There is a reinforcing line on the rear fender. (It is very hard to see this line in photos in WWII, but all T-34s and T-34-85s have this line.)
· The front edge remains of riveted. Not welded.
· Only one left headlight is on the front panel. A base of a right light is removed from the producting. But a protrusion (connector?) behind a right light is still remained.
· All bolts on the rear panel including the exhaust pipe cover are conical. Not flat hexagonal bolts.


足回り Undercarriage;

(変更点)
なし。
(Changed)
None.
(以下変更なし)
・履帯は550mm幅の、41~42年に多く使われた形式。
・起動輪は1941年型。(1940年型と同じデザインだが、外周の溝がないもの。内蔵ゴムが省かれたと思われる。)
・誘導輪はゴム縁のある初期型で変わりないが、少数だけ、ゴム部を廃して金属の外周リングを取り付けたものが存在する。全鋼製誘導輪の実験品と思われる。
・転輪はプレス式1940年型。
(Unchanged)
Tracks; 550mm, model 1941-1942 early standard tracks.
Drive wheels; 1941 type. (The design is same as 1940 type. But without an outside ridge. It seems that the inner rubber was discontinued.)
Idler wheels; 1940 type with rubber, unchanged. But we can also see a few special idler wheel. Its rubber tyre was replaced metal ring. I think that this wheel is for experiment of a full metal wheel.
Road wheels; 1940 dish type.


<使用キット Kits>
砲塔 Turret:Dragon (1940年型から改造 modified from a 1940 welded turret)
車体 Hull:Dragon (改造 modified)
転輪 Road Wheels:Dragon
誘導輪 Idler: Dragon (改造 modified)
起動輪 Drive: Dragon (改造 modified)
履帯 Tracks:Dragon

Road wheel



Drive wheel



Idler wheel



Track



Metal fittings of hull sides





Tamiya(Body) + Hornet(Head) + ТАНК(Cap)


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