T-34, Production in Factory №112 (Krasnoye Sormovo), 1943.
T-34 第112工場(クラスナャ・ソルモヴォ工場)1943年生産型

 基本的には前型式と同じですが、ここではキャタピラの違いで区分しました。
 112工場では六角砲塔型は生産していません。1943年末までこのタイプが生産され、直後にT-34-85の生産が始まりました。
Basically, this model is same as the previous model. Here, I distinguished them by tracks.
In Factory No.112, a hexagonal turret type was not producted. This "pirozhki" type was producted until the end of 1943, and immediately after the production of T-34-85 started.

*この作例は、一度説明書どおり塗装完成させたものを、2019年に修正・改造したものです。
This model was built and painted by me along the instruction in the past day, and in 2019 after reseaching T-34 in detail, I modified it.

砲塔 Turret;1942年型鋳造シェル砲塔のみ。 Casted shell model 1942 only.
(前型式からの変更点)
・前型式の生産終盤から導入済みだが、ペリスコープが新型のPTK-5型になった。
・前型式の生産終盤から導入済みだが、手すりが付いた。
(Changed points from the previous model)
· Periscope was changed into new PTK-5 type. (This point has been changed in the last of the previous model.)
· Four single type handrails were equipped. (This point has been changed in the last of the previous model.)
(前型式から変更のない点)
・後面まで継ぎ目のない一体鋳造のシェル。
・駐退機カバーの側面追加装甲板が短い。
・駐退機カバーのボルトは円錐形。
・右ペリスコープは最初から穴もない。
・ハッチ上面の膨らみ方は左側が大きく膨らんでいない、直線的なもの。
・側面前方にロットナンバー(4桁)あり。(両側)
(Unchanged)
· The rear panel is casted togather main turret shell as a monoblock and is seamless.
· Armour plates on both side of the gun mantlet are shorter.
· All bolts on the gun mantlet are conical. Not flat hexagonal bolts.
· There is no hole at the place of a right periscope.
· The top hatch don't have a round bulge to the left. With a straight bulge.
· There are lot numbers (4 digits) on near the front of both sides.

車体 Hull;

(前型式からの変更点)
・初期型は後面のミッション点検ハッチは従来どおりの小型の円形のもので、大型の取っ手のあるもの。後期型は183工場と同じ大きさの円形に変更され、183工場よりも大型の取っ手がついた。
・牽引具はγ字型で完全溶接、留め具が分離した後期型。前部も後部も同じ形式。(T-34-85と同じ形式)
・操縦手ハッチ前に跳弾板追加。
・車体銃の防盾はかなり後になって装備。(装着例が少ないのと、周りの風景から判断して1943年秋ごろと思われる。)しばらくして車体銃前にも跳弾板追加。
・ジャッキ台や旧型燃料タンク取り付け金具はなくなった。
・後面に角型外部燃料タンク装備が標準となった。
・生産終盤に後面下部装甲板に牽引具追加。
・前面に増加装甲板を装着した車両もあるが、操縦手ハッチ前の跳弾板があるため、かなり浮いて装着されているよう。
・生産全車にシングルタイプの手すりあり。位置は車体前面、側面、エンジンデッキ上、ラジエターカバー上。後部排気管の上部のものはなくなった。
(Change point from previous model)
· In the early model, a transmission hatch between exhaust pipes is a small round type with four bolts and a large handle. This is same as a previous model. In the late model, this hatch was changed into a lerge round hatch same as the No.183 type. And a bigger (than No.183) handle was equipped.
· Front and rear towing devices are the late type. A strap device is separated from the towing huck. They are welded without bolted. Same as T-34-85.
· A ricochet bar was equipped in front of the driver's hatch.
· Around autumn 1943, a shield was equipped on the hull machine gun. Soon later, a ricochet bar was equipped in front of the hull machine gun.
· Metal fittings for external fuel box and a jack base box were discontinued.
· Angled fuel box are standardly equipped on the rear panel.
· In the last model, a towing device was added in the centre of the rear under panel.
· Some vehicles are equipped with an additional armour on the front. The armour is a little floating on the front panel, due to a ricochet bar in front of the driver's hatch.
· Single type handrails were equipped. The positions are both side of the front panel, side hull, on the engine deck, on the radiator grill, on the transmission hatch. Handrails upper exhaust pipes were discontinued.
(前型式から変更のない点)
・砲塔基部周囲に跳弾板あり。
・前面装甲板はSTZ製と同様の組み継ぎ式。(STZと違い、後面や上面は組み継ぎでない。)
・後上面装甲が後下面装甲の上に覆いかぶさる、112工場独特の仕様。後上面装甲と後下面装甲を繋ぐヒンジは大きめのものが2か所。後の型と違い、ヒンジに合わせて周りの装甲板の木口が削られておらず窪んでいない。
・後面パネルのボルトはすべて六角の平頭。
・車体機銃のマウントは下部の直線なO型。(蒲鉾型)
・ラジエター上面カバーとエンジン上面パネルを繋ぐ蝶番は4か所のまま。
・ラジエター上面カバーと車体後上面パネルを繋ぐ蝶番はない。
・前部フェンダーは分割のない1枚式だが、フェンダーの垂直部分と水平部分の境にエッジのあるもの。左右フェンダーとも、外側に補強用の一筋の打出し線あり。両フェンダーとも前端外側は尖っておらず、丸くなっている。
・後部フェンダーに補強用の打出し線あり。(戦時中の写真では大変判別しにくいが、T-34、T-34-85ともすべてあります。)
・右フェンダー上の装備品は前からグローサー5枚3セット、工具箱、予備キャタピラ。
・左フェンダー上の装備品は前からU字型牽引具2つ、砲身クリーニングロッド入れ(背の低いもの)、予備キャタピラ。
・シャベル装着金具はどこにも装備していない。
・前照灯は前面左1基のみ。
(Unchanged)
· Ricochet bars are equipped around the turret.
· The front armour panel is jointed by a finger joint, like the STZ. But the appearance is more delicate than STZ. (Different from STZ, the rear or the upper panel is not a finger joint.)
· The rear upper panel is overwrapped the rear under panel. This is the big feature of No.112. There are two large hinges between the rear upper panel and the rear under panel. Armour around hinges is not dented like Tamiya's error kit. The edge of armour is straight.
· All bolts on the rear panel including the exhaust pipe cover are flat hexagonal bolts.
· The hull machine gun mount ring is "D" shape 90°rotated to the left.
· Four hinges between the radiator grill and the engine deck.
· There are no hinges between the upper rear panel and the radiator grill.
· Front fenders are simple one piece and standard length. Folding line between horizonal part and vertical part is sharp edged type. There is a line on the outside of each fender. Front outside edge of fender is rounded, not pointed.
· There is a reinforcing line on the rear fender. (It is very hard to see this line in photos in WWII, but all T-34s and T-34-85s have this line.)
· Tools on the right fender are three sets of five grousers, a tool box and extra tracks.
· Tools on the left fender are two "U" shackles, a large box (for a gun barrel cleaner) and extra tracks.
· Metal fittings for shovels are nowhere.
· Only one left headlight is on the front panel.

足回り Undercarriage;

(前型式からの変更点)
・履帯は狭軌500mm幅のワッフル模様の標準型。T-34-85でも標準的なもの。ガイドのあるピースに穴が開いたバージョンの使用例もあり。
・誘導輪は全鋼製の最後期型。10枚のリブがすべて長いもので、10個の穴の周りに盛り上がりがあるもの。ハブキャップボルトは10個。同時期の183工場などとは違うもの。(後のT-34-85と同じもの。)
・起動輪はスポークが6本あり、穴の周りに盛り上がりがある全鋼製。履帯と噛み合う6か所の部品を締めるボルトが飛び出ているもの。同時期の183工場などとは違うもの。(後のT-34-85と同じもの。)
(Change point from previous model)
· Tracks; narrow 500mm, standard waffle pattern tracks. Same as T-34-85. Beside of it, there is another version that have 2 holes on a piece with sentre guide.
· Idler wheels; Full steel last type with ten long ribs. It has ten holes with rimmed edge around the holes. It is different from No.183 in this period. Same as later, T-34-85.
· Drive wheels; Full steel late type. It has six holes with rimmed edge around the holes. It has six tall bolts. It is different from No.183 in this period. Same as later, T-34-85.
(前型式から変更のない点)
・転輪はプレス式1942年型。(プレス式1940年型から、内側の輪の部品がなくなったもの。)
(Unchanged)
· Road wheels; 1942 dish type. (This is basically same as the 1940 dish type, but a inner ring was omitted.)

<注意>
主要変更点の時系列は以下のとおりです。
42年型転輪に変更→500mmワッフルキャタピラへ変更→牽引具後期型に変更・操縦手ハッチ前に跳弾板追加・後部角型燃料タンク装備→トランスミッションハッチの変更→起動輪の変更→車体機銃防盾追加・車体機銃前に跳弾板追加・後部下部牽引具追加

<Notes> Chronological of changed points
1942 dish type road wheels → narrow 500mm standard waffle pattern tracks → changed into late "γ" towing devices. A ricochet bar was installed in front of the driver's hatch. Angled fuel box are equipped on the rear panel. → A transmission hatch was changed into a lerge round hatch same as the No.183 type. → Drive wheels were changed into full steel late type. → A shield was equipped on the hull machine gun. A ricochet bar was installed in front of the hull machine gun. A towing device was added in the centre of the rear under panel.



<使用キット Kits>
砲塔 Turret:Dragon
車体 Hull:Dragon (改造 modified)
転輪 Road Wheels:Dragon
誘導輪 Idler: Dragon (ドラゴンT-34/85キットから流用 from Dragon's T-34/85 kit)
起動輪 Drive: Tamiya
履帯 Tracks:Dragon

Road wheel



Drive wheel



Idler wheel



Track



Metal fittings of hull sides




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