T-34, Production in Factory №112 (Krasnoye Sormovo), Spring 1942.
T-34 第112工場(クラスナャ・ソルモヴォ工場)1942年春生産型

 車体の前面装甲板が、STZ製と同様、組み継ぎ式になりました。STZの組み継ぎ車体よりも工作が丁寧なので、クッキリしていない写真では見分けづらいです。出板物にある写真ではほとんど見かけませんが、ネットで検索するとある程度の数の車両が見つかります。
 この生産型でレニングラードへ送られたものは、砲塔、車体とも、レニングラードのNo.27工場で独自の増加装甲を装着され、宣伝写真に多く残っています。
The front armour panel was jointed by a finger joint, like the STZ. But the appearance is more delicate than STZ. So you may not notice a finger joint in unclear photos at a glance. But if you see photos very carefully, you can find many photos in web sites.
The famous tanks with additional armour in the front of Leningrad are this model. This armour was added at the Factory No.27 in Leningrad.

砲塔 Turret;1940年型鋳造シェル砲塔のみ。 Casted shell model 1940 only.
(前型式からの変更点)
・右ペリスコープ穴は丸板で塞がれているものもあるが、最初から穴がないものが出現するようになった。
・最終型では後面まで一体鋳造の新しい砲塔になった。(1942年型鋳造砲塔)
(Changed points from the previous model)
· Standardly, the right periscope hole is closed with a round plate. Later, there is no hole from the production.
· Later, the rear panel is casted togather main turret shell as a monoblock and is seamless. (Casted shell model 1942)
(前型式から変更のない点)
・ペリスコープは左にPT-4-7型1基。
・ハッチ上面の膨らみ方は左側が大きく膨らんでいない、直線的なもの。
・後面のボルトは6つ。
・駐退機カバーのボルト、後面パネルのボルトもすべて円錐形。
・この型では手すりは装備していない。
(Unchanged)
· Periscope is a PT-4-7 type on the left.
· The top hatch don't have a round bulge to the left. It has a straight bulge.
· Six rear bolts. (Early type only. No bolts for late type.)
· All bolts on the gun mantlet and on the rear panel are conical. Not flat hexagonal bolts.
· No handrails.

車体 Hull;

(前型式からの変更点)
・前面装甲板がリファインされ、STZ製と同様の組み継ぎ式になった。STZの組み継ぎ車体よりも工作が丁寧。(STZと違い、後面や上面は組み継ぎでない。)
・操縦手ハッチは装甲バイザー2つの標準型だが、旧型ハッチに合わせたデザインの前面装甲板のバルジに無理矢理な感じで装着されていたものが、前面装甲板自体の設計変更に伴い、バルジがなくなりシンプルに装着されるようになった。(つまり後のT-34-85まで続く標準的な形式。)
・操縦手ハッチの右上に、STZと同様のピルツのような構造物あり。
・牽引具はγ字型フックの初期型だがボルト止めせずに溶接に変わった。後部牽引具はJ字型のままだが、同様にボルト止めせずに溶接に変わった。
・車体前縁は溶接に変わった。
・後面のミッション点検ハッチは4つのボルトのある小型の円形に変更。ハッチ上にハンドルはない。
・後上面装甲板が後下面装甲板の上に覆いかぶさる、112工場独特の仕様。後上面装甲と後下面装甲を繋ぐヒンジは大きめのものが2か所。後の型と違い、ヒンジに合わせて周りの装甲板の木口が削られておらず窪んでいない。
・両舷の燃料タンク取り付け金具は、ある場合と一切ない場合がある。金具のある場合、両舷とも後ろ寄りに2組ずつ装備。
・燃料タンク取り付け金具が一切ない車両は、ジャッキ台を前型式よりも少し前、183工場製と同様の位置に装備。燃料タンク取り付け金具がある車両は、ジャッキ台は装備していない。不思議なことに、ジャッキ本体の装備は確認できない。
・右フェンダー上の装備品は前からグローサー5枚3セット、工具箱、予備キャタピラ。
・左フェンダー上の装備品は前からU字型牽引具2つ、砲身クリーニングロッド入れ(背の低いもの)、予備キャタピラ。
(Change point with previous model)
· The front armor panel was refined. It is jointed by a finger joint, like the STZ. But the appearance is more delicate than STZ. (Different from STZ, the rear or the upper panel is not a finger joint.)
· The driver's hatch is a new type with two armored visor. In the previous model, the hatch was forcibly attached to the front panel that was designed for the old hatch. But the front armor panel was refined. So the base of the driver's hatch was also changed into a simple style. (same as T-34-85.)
· There is a device like a german "piltz" upper right of the driver's hatch (Just under the main gun). Same as STZ.
· Front towing devices are shape of "γ". They had been riveted and welded in the previous model. But in this model they are welded only, not riveted. Rear towing devices are shape of "J". They are also welded without rivet.
· The front edge was changed into welded. No rivets.
· A square transmission hatch between exhaust pipes was changed into a small round hatch (smaller than T-34-85) with four bolts. There is no handle on the hatch.
·The rear upper panel is overwrapped the rear under panel. This is the big feature of No.112. There are two large hinges between the rear upper panel and the rear under panel. Edge of armour around hinges is not dented like Tamiya's error kit. The edge of the armour is straight.
· Some tanks have metal fittings for external fuel box (flat setting type). The position is both side close to the rear. Two set on the each side. In this case, a jack base box isn't equipped. Some tanks have never metal fittings for an external fuel box. In this case, a jack base box is equipped on the right side close to the rear. In any case, a jack isn't equipped.
· Tools on the right fender are three sets of five grousers, a tool box and extra tracks.
· Tools on the left fender are two "U" shackles, a large box (for a gun barrel cleaner) and extra tracks.
(前型式から変更のない点)
・前照灯は前面左1基のみ。
・車体機銃のマウントは下部の直線なO型。(蒲鉾型)
・エンジンルーバーは横ルーバー型。(T-34-85まで続く標準的なもの。)
・シャベル装着金具はどこにも装備していない。
・前部フェンダーは分割のない1枚式。左右フェンダーとも、外側に補強用の一筋の打出し線あり。両フェンダーとも前端外側は尖っておらず、丸くなっている。フェンダーの垂直部分と水平部分の境は、エッジのない丸型。
・後部フェンダーに補強用の打出し線あり。(戦時中の写真では大変判別しにくいが、T-34、T-34-85ともすべてあります。)
・操縦手ハッチ前や砲塔周囲の跳弾板なし。
・ラジエター上面カバーと車体後上面パネルを繋ぐ蝶番はない。
・ラジエター上面カバーとエンジン上面パネルを繋ぐ蝶番は4か所のまま。
・後面パネルのボルトは排気管カバーも含めすべて円錐形。
・この型では手すりは装備していない。
(Unchanged)
· Only one left headlight is on the front panel.
· The hull machine gun mount ring is "D" shape 90°rotated to the left.
· Horizonal fin type engine grills. (Same as T-34-85)
· Metal fittings for shovels are nowhere.
· Front fenders are simple one piece and standard length. There is a line on the outside of each fender. Front outside edge of fender is rounded, not pointed. Folding line between horizonal part and vertical part is rounded, not sharp edged.
· There is a reinforcing line on the rear fender. (It is very hard to see this line in photos in WWII, but all T-34s and T-34-85s have this line.)
· There are not ricochet bar in front of the driver's hatch nor around the turret.
· There are no hinges between the upper rear panel and the radiator grill.
· Four hinges between the radiator grill and the engine deck.
· All bolts on the rear panel including the exhaust pipe cover are conical. Not flat hexagonal bolts.
· No handrails.

足回り Undercarriage;

(前型式からの変更点)
 なし。
(Changed points from the previous model)
Nome.
(前型式から変更のない点)
・履帯は550mm幅の、41~42年に多く使われた形式。
・起動輪は1941年型。(1940年型と同じデザインだが、外周の溝がないもの。内蔵ゴムが省かれたと思われる。)
・誘導輪は183工場と同じ全鋼製の最初期型。スポーク部分が長短交互になっており、目抜き穴は正円形、ハブキャップボルトが5つのもの。ゴム縁のある初期型の装着例も少数あり。
・転輪はプレス式1940年型。183工場と違い、ゴムタイヤの幅の狭いものは使用されなかった。
(Unchanged)
· Tracks; 550mm, model 1941-1942 early standard tracks.
· Drive wheels; 1941 type. (The design is same as 1940 type. But without an outside ridge. It seems that the inner rubber was discontinued.)
· Idler wheels; Full steel early type same as No.183. Five long ribs and five short ribs alternately. Holes are perfect circle. Five bolts on the hub cap. (Not ten bolts.) Some tanks have previous model idlers. (1940 type with rubber)
· Road wheels; 1940 dish type. Narrow rubber tyre was never used in any case.










<使用キット Kits>
砲塔 Turret:Tamiya (改造 modified)
車体 Hull:Tamiya (改造 modified)
転輪 Road Wheels:Dragon
誘導輪 Idler: Dragon
起動輪 Drive: Dragon (改造 modified)
履帯 Tracks:Dragon

Road wheel



Drive wheel



Idler wheel



Track



Metal fittings of hull sides








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